درمان حیرت انگیز زخم‌ها با بانداژ الکترونیکی!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان بانداژی مجهز به یک میکروپردازشگر و چند حسگر مختلف ساخته‌اند که فرایند درمان زخم را رصد می‌کند و حتی می‌تواند دوز مناسب دارو را طی روز روی زخم به کار گیرد.
بانداژ الکترونیکی

محققان به‌ تازگی یک بانداژ الکترونیکی مجهز به یک پردازشگر ساخته‌اند که می‌تواند فرایند درمان زخم را ردیابی کند. این بانداژ‌ها با بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند و ذخیره‌های دارویی می‌‌توانند فرایند زیر نظر‌داشتن و درمان زخم‌ها را تسریع کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این تکنولوژی جدید بیشتر می‌خوانید.

کنترل عفونت و تورم

این بانداژ الکترونیکی دارای حسگرهای دما و اندازه گیرنده pH خون است که می‌تواند میزان عفونت و تورم را بررسی کند.

نسل جدید بانداژها همچنین قابلیت به کارگیری دوز مناسب دارو در طول روز را دارند. به طور معمول کنترل pH یک زخم، روشی برای رصد فرایند درمان آن است. در درمان معمول، pH زخم اصولا ۵.۵ تا ۶.۵ است. قابل ذکر است که در زخم‌های عفونی و درمان نشده سطح pH به بالاتر از ۶.۵ هم می‌رسد.

از سوی دیگر دما نیز روشی مهم برای تعیین میزان تورم اطراف زخم است. تورم را نیز می‌توان با نشانگرهای زیستی بررسی کرد. یک میکروپردازشگر اطلاعات، این حسگرها را می‌خواند و آنتی بیوتیک مورد نیاز را برای درمان زخم آزاد می‌کند.

کل ساختار بانداژ به یک چسب پزشکی شفاف متصل است. یک بانداژ انعطاف پذیر با قطر کمتر از ۳ میلی متر را تشکیل می‌دهد. به استثنای میکروپردازشگر، از قطعاتی برای این بانداژ استفاده شده است که ارزان و یک بار مصرف باشد.

این بانداژ الکترونیکی قابلیت درمان زخم‌های قدیمی ناشی از سوختگی، دیابت و دیگر شرایط بهداشتی را دارد. این زخم‌های قدیمی سالانه هزینه درمانی زیادی دارند. بانداژ‌های هوشمند می‌توانند درمان مناسب را با کمترین میزان تداخل بیمار یا پرستار فراهم کنند. همچنین بانداژها می‌توانند با کمک طیفی از حسگرهای مختلف به فرایند درمان طبیعی پوست کمک کنند.

بانداژ هوشمند

ارتقاء بانداژ‌‌ها

 بانداژ الکترونیکی در زیر مجموعه لباس‌های هوشمند تعریف می‌شود. این قطعات الکترونیکی انعطاف پذیر تولید گجت‌های پزشکی پوشیدنی را نیز راحت‌تر می‌کنند. اگرچه تولیدات زیادی در این زمینه مورد آزمایش قرارگرفته‌‌‌اند.

اما به نظر می‌‌رسد این محصول می‌تواند تا حد زیادی احتمال استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را افزایش دهد. گام بعدی در ارتقای این بانداژ، ایجاد سیستم هشداری از راه دور است. این سیستم به دکتر هشدارهایی در خصوص نیاز به مراقبت ویژه از زخم ارسال می‌کند.

بانداژ مذکور مجهز به نانو سنسور خواهد شد و بوسیله وای فای، اطلاعات بیمار را به مرکز پزشکی منتقل می‌کند. سپس دستورالعمل ادامه معالجه به بیمار، از راه دور داده می‌شود تا دوره بهبودی زخم زودتر طی شود.

این بانداژ از طریق زیرساخت‌های ارتباطاتی وای فای به موبایل کاربر یا مرکز بهداشتی موردنظر و به‌وسیله اپلیکیشن تعریف‌شده سیستم مانیتورینگ سلامت را هدایت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دوربین‌‌های عجیب قابل تزریق با سرنگ! را در مجله دلتا بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۵۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…