نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد لیزینگ، نوعی اجاره اعتباری است که بین چند شخص حقیقی یا حقوقی منعقد می‌گردد.
نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ

قرارداد لیزینگ به عنوان شکلی جدید از قراردادهای حقوقی در سراسر جهان شناخته می‌شود که به دلیل داشتن مزایای متعدد، بین قشر زیادی از مردم محبوبیت بالایی دارد. در این مطلب از مجله‌ دلتا به نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ می‌پردازیم.

اصطلاح لیزینگ به چه معناست؟

در لیزینگ، مستاجر، منافع استفاده از کالایی را اجاره می‌کند و با پرداخت آخرین قسط اجاره و رعایت سایر شرایط قراردادی، مالکیت کالا از موجر به مستاجر منتقل می‌شود. عملیات مالی لیزینگ عمدتا در موارد خرید خودرو به کار می‌رود اما می‌تواند هر نوع کالای بادوام دیگر مانند خانه یا لوازم خانه را نیز در بر بگیرد.

تنظیم قرارداد لیزینگ

قرارداد لیزینگ چه نکاتی دارد؟

  • مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات موجر و مستاجر را به دقت قید کرد. در اغلب قراردادهای لیزینگ، موجر شخص حقوقی (مثلا شرکت خودروسازی) و مستاجر شخصی حقیقی است.

  • موضوع قرارداد

با توجه به فرض این مطلب، موضوع قرارداد می‌تواند فروش اقساطی یک دستگاه خودرو با مشخصات خاص، مانند مدل، رنگ و… باشد.

  • مدت قرارداد

برای تعیین مدت قرارداد لیزینگ باید تاریخ شروع اولین قسط تا تاریخ پرداخت آخرین قسط را در نظر گرفت که پس از آن تاریخ قرارداد لیزینگ خاتمه یافته و مالکیت به مستاجر منتقل می‌شود.

  • مبلغ قرارداد

در این بند باید ابتدا قیمت کل کالا در حالت فروش نقدی نوشته شود سپس قیمت اقساطی کالا درج شود. در نهایت مبلغ پیش‌پرداخت، تعداد اقساط، بازه پرداخت (ماهانه و…) و مبلغ هر قسط هم باید تصریح شود. تاریخ شروع اقساط نیز معمولا در این بند ذکر می‌شود.

  • تعهدات موجر

موجر باید از ابتدای تاریخ قرارداد، مورد معامله را در اختیار مستاجر قرار دهد و در صورتی که مستاجر به کلیه تعهدات مالی خود عمل نمود، مالکیت کالا را بدون قید و شرط به وی منتقل کند.

  • تعهدات مستاجر

مهم‌ترین تعهد مستاجر پرداخت به موقع پیش‌پرداخت و اقساط قرارداد لیزینگ است. همچنین غالبا پرداخت کسورات قراردادی مانند مالیات و عوارض و… بر عهده مستاجر است. علاوه بر آن، مستاجر متعهد به حفظ مال مورد معامله تا اتمام اقساط قراردادی است.

شروط مهم در تنظیم قرارداد لیزینگ

از شروط مهمی که در حین تنظیم قرارداد لیزینگ در قرارداد درج می‌شود، می‌توان به شرط سلب حق انتقال به غیر و استرداد مورد اجاره در صورت عدم رعایت آن اشاره نمود، به این معنا که شرط شود که مستأجر تا قبل از تسویه کامل قرارداد، امکان انجام هر گونه معامله در مورد موضوع قرارداد را نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “قرارداد فروش خودرو باید شامل چه شرایطی باشد؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …