کباب سرداشی، غذای اصیل همدانی‌ها

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در گذشته مایه این کباب را در منزل تهیه می‌کردند سپس ظرف مایه کباب را به سنگکی می‌بردند تا کباب آن‌ها را داخل تنور بگذارند یا به قولی سر داش یا سر سنگ قرار دهند.
کباب

کباب سرداشی یکی از کباب‌های سنتی ایرانی است که متعلق به شهر همدان است. این غذا مواد اولیه در دسترسی دارد که به راحتی تهیه می‌شود. این کباب تقریبا مشابه کباب تابه‌ای است با این تفاوت که در مواد آن سیب زمینی و سبزیجات روی گوشت قرار می‌گیرند و در ظرف رویی قرار می‌گیرد و در فر پخته می‌شود. امروز در مجله دلتا کباب سرداشی با فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کباب سرداشی همدان

  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • فلفل بیور ۳ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کباب سرداشی در فر و بدون فر

مرحله اول

ابتدا پیاز و سیب زمینی را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و آب آن را کاملا بگیرید. می‌توانید گوشت، پیاز و سیب زمینی را یک بار از چرخ گوشت رد کنید و یا داخل غذاساز بریزید و خوب میکس کنید. دقت داشته باشید که آب پیاز و سیب زمینی باید خوب گرفته شود.

مرحله دوم

در ادامه همه مواد رنده شده را به همراه گوشت و ادویه‌ها داخل یک کاسه بریزید و به آن ادویه‌ها و نمک را اضافه کنید و مخلوط کنید. کمی با دست مواد را ورز دهید تا مسنجم شود و به دست نچسبد. یک ظرف روی یا آلومینیوم یا ظرف مخصوص پیتزا را با کمی کره چرب کنید و مایه کباب را داخل آن پهن کنید. اگر گوشت شما چرب است نیازی به روغن نیست و اجازه دهید خودش روغن بیندازد.

مرحله سوم

در ادامه مواد را خوب در ظرف صاف کنید و روی آن را با برش‌های گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل بیور و پیاز بپوشانید. سپس روی ظرف را فویل بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. سپس برای یک ساعت و نیم در دمای ۱۵۰ درجه فر قرار دهید تا کاملا پخته شود. در انتها فویل را بردارید و چند دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح کباب سرداشی نیز پخته شود. سپس این کباب خوشمزه را به همراه نان سنگک و سبزی خوردن میل کنید. نوش جان.

اگر شما فر ندارید و دوست دارید این غذا را تهیه کنید بدین صورت عمل کنید؛ داخل یک تابه دو لایه ورق آلومینیوم قرار دهید و مواد کباب را داخل آن بریزید. سپس درب تابه را بگذارید و روی شعله پخش کن به مدت یک ساعت قرار دهید تا کباب پخته شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی و آبدار را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…