عقدا، شهر انارهای ۳۰۰ساله

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بافت تاریخی عقدا در شهرستان اردکان یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی استان یزد است. مهم‌ترین ویژگی تاریخی این بافت، وجود معماری‌های متوالی از دوره‌های مختلف تاریخی از دوره آل‌مظفر تا دوره معاصر است که نشان از قدمت تمدن در این شهر دارد.
شهر تاریخی عقدا

شهر تاریخی عقدا شبیه به بافت تاریخی و سنتی شهر یزد می‌باشد. کوچه پس‌کوچه‌هایی که از خانه‌های گلی پر شده است. این شهر از شهرهای شمالی استان یزد است که در میانه جاده نائین به اردکان قرار دارد. برای آشنایی با شهر عقدا با مجله دلتا همراه باشید.

آشنایی با شهر تاریخی عقدا

شهر عقدا، یکی از بزرگترین و کهن‌ترین روستاهای بخش مرکزی اردکان است که با قدمتی ۶۰۰۰ ساله، مربوط به قبل از اسلام و معاصر با شهرستان میبد می‌باشد. این روستا در ایامی دور، نقش ساحل دریای ساوه را داشته که جاده قدیم و اصلی، از وسط آن می‌گذشته و در کنار جاده‌اش هم چاپارخانه و کاروانسرا قرار داشته است.

شهر عقدا

جای‌جای روستا، زندگی و آرامش را به‌همراه دارد و آدمی را به تاریخ و روزگار خوش کودکی می‌برد.

درباره نام عقدا

وجود بناهای تاریخی نظیر بازار و حمام ۱۱۰۰ ساله عقدا، قلعه‌ها و کاروان‌سراها، بادگیرها و… این شهر را به یکی از پُر جاذبه‌ترین شهرهای استان یزد تبدیل کرده است.

عقدا تا حدود قرن ۷ با داشتن ساکنینی کاملا زرتشتی به« گبرگاه» معروف بوده است.

اردکان

روایات زیادی در خصوص انتخاب اسم شهر وجود دارد. جالب‌ترین این روایات این است که شهر فاقد دیوار دفاعی بوده است و راه‌زنان به این روستا حمله می‌کردند. یک روز خواجه‌نصیرالدین‌طوسی با اتراق در آنجا، طرح ساخت دیوار را داد و گفت: تنها کسانی که مسلمان شوند، حق ماندن در این شهر را دارند.

پس از مسلمان‌شدن اکثر اهالی در یک‌شب، هم‌زمان عقد ۴۰ دختر و پسر تازه‌مسلمان شده انجام می‌شود و از آن زمان به‌بعد، اسم این شهر به« عقدگاه» و سپس« عقدا» تغییر می‌کند.

بناهای تاریخی

جاهای دیدنی عقدا

تاریخ ۶ هزار ساله عقدا، آثار تاریخی و با‌صلابت زیادی را شکل داده که برخی از آنها عبارتند از :

مسجد جامع عقدا، حصار خواجه نصیر طوسی، قلعه سامه، کاروانسرای رشتی، دروازه عقدا، مسجد صلیب، مسجد هلاکو، خانه میرزا رضای کرمانی، چاپارخانه و … .

این روستا علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، مناطق حفاظت شده‌ای همچون پارک‌ملی سیاه‌کوه و دره ‌انجیر، موزه مردم‌شناسی، زیارتگاه پیر هریشت، تالاب‌های فصلی و کویرهای بکر و دیدنی نیز دارد.

 انار عقدا

اقامتگاه بوم گردی انار عقدا

اقامتگاه بوم‌گردی انار عقدا با قدمتی ۳۰۰ ساله و معماری بسیار زیبا و سنتی خود، فضایی دلنشین جهت اقامت و عکاسی می‌باشد که در نزدیکی آب انبار عقدا، چاپارخانه، کوچه‌باغ‌های انار و برج خواجه‌نعمت قرار دارد. از بام بوم‌گردی انار می‌توان نمایی ویژه از روستای عقدا را مشاهده کرد.

شهر یزد

محصولات و صنایع شهر عقدا

بهترین محصول کشاورزی این شهر، انار عقدا است که از لحاظ کیفی و طعم شیرین آن، در کل ایران بی‌نظیر است. انواع گیاهان دارویی همچون خاکشیر، زیره، کاکوتی، آویشن، بادام‌کوهی، ختمی و… نیز هر ‌ساله در بیابان‌های عقدا می‌رویند.

صنایع دستی روستای عقدا هم شامل قالی‌بافی از نوع قالی‌های ابریشمی نائینی و سبدبافی از ترکه‌های درخت انار و همچنین جارو‌بافی و ساخت قپان می‌باشد.

اقامتگاه بوم گردی انار عقدا

پیشنهاد مطالعه: مطلب سهولان، غار سحرانگیز مهاباد را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…