آش قلیه، آش محلی خوش‌طعم

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این آش به دلیل وجود حبوبات فراوان خواص زیاد دارد و به تقویت بدن کمک می‌کند. همچنین در زمان مریضی و سرماخوردگی نیز بسیار مناسب است.
آش

آش قلیه یکی از آش‌های خوشمزه است که در استان‌های خراسان و گیلان و شهر بجنورد پخته می‌شود. در زبان محلی به این آش له آش نیز می‌گویند و همچنین در دیگر شهر‌ها با دستورهای متفاوت‌تر تهیه می‌شود. از غذاهای خراسانی قبلا اشکنه کشک را آموزش داده‌ایم که می‌توانید آن را نیز تهیه کنید. امروز در مجله دلتا آش قلیه را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش قلیه

  • گوشت قیمه‌ای یا چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • عدس پخته شده سه چهارم پیمانه
  • نخود سه چهارم پیمانه
  • لوبیا چیتی سه چهارم پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • لوبیا سفید در صورت دلخواه ۵۰ گرم
  • رشته آش ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • کشک به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، جوز هندی و دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه آش قلیه با گوشت چرخ کرده

مرحله اول

ابتدا باید حبوبات را تهیه کنید. برای شروع همه حبوبات به غیر از عدس را از چند ساعت قبل خیس کنید. بهتر است از شب قبل این کار را انجام دهید تا نفخ آن‌ها کاملا گرفته شود. عدس را هم یک ساعت مانده به پخت خیس کنید. افزودن لوبیا سفید در این آش به دلخواه و قابل حذف است. چندین بار آب حبوبات را عوض کنید و سپس هر کدام را با مقداری آب جداگانه روی شعله قرار دهید تا پخته شوند.

مرحله دوم

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت قیمه‌ای یا چرخ کرده را اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا سبک شده و تغییر رنگ دهد. سپس کمی فلفل سیاه، جوز هندی و دارچین بیفزایید.

مرحله سوم

در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و خوش‌رنگ شود. چند پیمانه آب بیفزایید و بگذارید به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت پخته و نرم شود. اگر از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید آب و زمان کمتری را در نظر بگیرید.

مرحله چهارم

بعد از پخت گوشت، تمام حبوبات پخته شده را اضافه کنید و بگذارید آش جا بیفتد. در ظرف دیگری رشته‌ها را داخل قابلمه‌ای پر از آب جوش بریزید و کمی نمک و روغن بیفزایید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه پخته شود.

در ادامه نمک آش را اندازه کنید و داخل یک کاسه مقداری کشک رقیق شده و ماست محلی بریزید. سپس رشته‌های پخته شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رشته‌ها به یکدیگر نچسبند. داخل کاسه مورد نظر رشته آش که با ماست و کشک مخلوط شده را بریزید و روی آن از مواد آش بریزید که به اصطلاح حالت دو طبقه ایجاد می‌شود. روی آن را با کشک تزئین و سپس سرو کنید. نوش جان.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب آش لوبیا سفید، یک آش متفاوت را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…