از آرایش مردان تا ازدواج آزمایشی در مصر باستان!

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرزمین فرعون‌‌ها بیشتر بخاطر داشتن اهرام بزرگ، مومیایی‌‌ها و جواهرات پنهان مشهور است. اما چقدر درباره فرهنگ گذشته این ‏کشور پر رمز و راز می‌‌دانیم؟
مصر باستان

مصر و اهرام ثلاثه‌‌‌اش برای کمتر کسی در دنیا نا‌شناخته است. مصر باستان، تمدنی در دره رود نیل در شمال شرقی آفریقاست که در آن دوره تاریخی، زنان حقوقی برابر با مردان داشته‌اند. برای آشنایی با چند حقیقت عجیب از مصر باستان با ما در مجله دلتا همراه باشید.

رژلب‌های آن زمان از حشرات له شده تهیه می‌‌شد

اسیدکربنیک قرمز رنگ که از حشراتی همانند قرمزدانه مکزیکی و شپشک بدست می‌‌آمد برای ساخت وسایل آرایشی در مصر باستان کاربرد داشت. به این صورت که حشرات را جوشانده و له می‌‌کردند تا از رنگ قرمزشان برای ساخت وسایل آرایشی همچون ماتیک استفاده کنند.

اسرار مصر باستان

در مصر باستان مرد‌ها هم آرایش می‌کردند

در آن دوره تاریخی علاوه بر زن‌‌ها، مرد‌‌ها هم آرایش می‌‌کرده‌اند. این کار سه دلیل داشت:

۱. آرایش از پوست آن‌‌ها در برابر تابش مضر خورشید محافظت می‌کرد.

۲. آن‌‌ها معتقد بودند که خدایانی به نام ra و horus با مردانی که آرایش می‌‌کردند مهربان‌‌تر رفتار می‌‌کنند.

۳. آرایش جنبه درمانی داشت.

کودکان تا قبل از دوران نوجوانی لباس نمی‌‌پوشیدند

در مصر باستان کودکان نه کفش می‌‌پوشیدند نه لباس. بعلاوه، والدین سر فرزندان خود را با تیغ می‌‌تراشیدند و فقط یک بافت باریک و بلند در پشت سر باقی می‌‌گذاشتند. دختران و پسرانِ برهنه فقط دستبند، پابند و گردنبند می‌‌پوشیدند.

مصری‌‌ها ازدواج آزمایشی داشتند

در مصر باستان ازدواج زوجین در هیچ دفتر یا سندی ثبت نمی‌‌شد و زن و شوهر کاملا ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌‌کردند. با این وجود آن‌‌ها قراردادی مبنی بر توافقات مالی برای طلاق می‌‌نوشتند و امضا می‌‌کردند. برخی از این قرارداد‌‌ها با عنوان «اعتبارنامه ازدواج» شناخته می‌‌شدند.

بنابراین، وقتی زوجین با هم کنار نمی‌‌آمدند یا یکی از آن‌ها مشکل باروری داشت، آن‌ها بدون هیچ مشکلی می‌توانستند از هم جدا شوند.

 اکتشافات مصر باستان

کوتوله بودن یک امتیاز بشمار می‌‌رفت

در مصر باستان، کوتوله‌‌ها به عنوان هدیه‌‌ای از طرف خداوند بشمار می‌‌رفتند و به همین خاطر این افراد از امتیازات زیادی برخوردار بودند. اکثر کوتوله‌‌ها در پست‌‌های مدیریتی مشغول فعالیت بودند یا به عنوان دستیار شخصی، محافظ طلا و جواهر یا بعنوان خادمان خانواده‌‌های اشرافی کار می‌‌کردند.

مردم مصر، آرامگاه‌‌های خود را همچون خانه دکور می‌‌‌کردند و حتی غذا هم در آنجا می‌‌گذاشتند

مصریان باستان به شدت به زندگی پس از مرگ معتقد بودند. تصورشان این بود که انسان پس از مردن به تمامی وسایل و تجهیزات قبل از مومیایی شدنش نیاز دارد.

به همین خاطر، قبر‌‌‌های بزرگی با همه وسایل و تجهیزات می‌‌ساختند و انواع وسایل آرایشی، بهداشتی و غذا در آنجا می‌‌گذاشتند و حتی برده‌‌های متوفی را نیز با جسد در قبر می‌‌گذاشتند تا در زندگی پس از مرگ همچنان به اربابش خدمت کند.

ازدواج در مصر باستان

مصریان باستان از دئودورانت برای خوشبو کردن بدن‌های کثیف استفاده می‌کردند

هوای بسیار گرم و کار زیاد جسمانی باعث می‌‌شد مردم زیاد عرق کنند و در نتیجه بدنشان بو بگیرد. آن‌‌ها برای مقابله با این مشکل از دو روش استفاده می‌‌کردند:

۱. بطور مرتب مو‌‌های سر خود را می‌‌تراشیدند، زیرا اعتقاد داشتند که این موهاست که بوی بد می‌‌دهد.

۲. آن‌ها از دئودورانت‌‌هایی که حاوی مواد مختلفی بود همچون برگ‌‌های سوزنی کاج، دارچین، مرکبات، گل‌‌ها و حتی تخم شترمرغ استفاده می‌‌کردند. این دئودورانت‌‌ها را بصورت توپ‌های کوچکی در زیر بغل قرار می‌‌دادند تا بوی خوب مواد تشکیل دهنده آن، تا چند ساعت بوی عرقشان را بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این بار مصر عزیز یوسف شد! را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…