موجودات زنده و عجیب بدن انسان

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بدن انسان میزبان انواع ویروس‌ها، باکتر‌یها و حیوانات میکروسکوپی است که شناخت نام و مکان تجمع آن‌ها برای حفظ سلامتی بسیار مفید است.
موجودات زنده
 فرقی نمی‌کند چقدر به حمام می‌روید،  بدن انسان مانند جنگلی مملو از تریلیون‌ها اورگانیسم کوچک مثل انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی حیوانات میکروسکوپی است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به معرفی تعدادی از موجودات زنده درون بدن می‌پردازیم.

۱. میکروب‌های درون بینی

بینی و دهان مانند پوست بیش از هر نقطه دیگر بدن، در معرض محیط بیرون قرار دارند و در هر لحظه میکروب‌ها و موجودات زنده بسیار زیادی به آن‌ها هجوم می‌آورند اما سیستم پیشرفته‌ای وجود دارد که درصورت ورود موجودات مضر، آن‌ها را از بین می‌برد. عمده ترین باکتری‌های درون بینی استافیلوکوکوس و کورینه باکتریوم هستند.

دیگر اورگانیسم‌های کوچک مثل مایت‌ها و قارچ‌ها معمولا در سوراخ‌های بینی زندگی نمی‌کنند.

۲. میکروب‌های بدبوی درون دهان

بعد از روده، احتمالا بیشترین انباشت موجودات زنده در حفره‌ دهان است. اگر دندان‌های خود را بطور منظم مسواک نمی‌زنید، احتمالا روی سطح دندان‌های شما لایه‌ای از باکتری‌ها به ضخامت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سلول وجود دارد.

استفاده منظم از مسواک و نخ دندان نه تنها با بوی بد ناشی از این باکتری‌ها مقابله می‌کند بلکه از بروز بیماری‌های لثه که منجر به خونریزی آن می‌شود هم جلوگیری می‌کند.

زمانی که بطور مداوم درگیر بیماری التهاب لثه باشید، باکتری‌ها وارد دستگاه گردش خون شده و باعث بروز مشکل می‌شوند.

۳. مایت‌های ابرو و مژه‌

این موجودات زنده کوچک در تمام طول عمرشان در میان مو‌های صورت و بدن زندگی می‌کنند. آن‌ها برخلاف ظاهر مشمئز کننده‌‌ای که دارند معمولا مشکل‌ساز نیستند مگر آنکه جمعیت آن‌ها زیاد شود یا ناگهان باعث واکنش آلرژیک شوند. گاهی این مایت‌ها علت خشکی یا سوزش چشم‌‌ها هستند.

میکروب‌های بینی و دهان

۴. میکروب‌های بدبوی میان انگشتان پا

تفاوتی ندارد پاهایتان بو می‌دهند یا نه. قارچ‌ها و باکتری‌های مختلفی در آنجا زندگی می‌کنند، مثل میکروب‌های انگلی تریکوفیتون و اپیدرموفیتون که منجر به بیماری قارچ پا یا همان بیماری پای ورزشکاران می‌شوند.

رعایت بهداشت شخصی مثل شستشوی منظم پاها و پوشیدن دمپایی در باشگاه، استخر و دیگر مکان‌های عمومی، از افزایش جمعیت این موجودات زنده بدبو جلوگیری می‌کند.

۵. میکروب‌های بدبوی زیربغل

اگر هیچ اورگانیسمی زیر بغل وجود نداشت، دیگر نیازی نبود با بوی بد این قسمت از بدن مقابله کنید. دانشمندان پی برده‌اند بوی بدن ناشی از باکتری‌هایی به نام کورینه فورم است که اسید‌های چرب و پروتئین موجود در عرق بدن را تجزیه می‌کنند. هر چه تعداد این باکتری‌ها بیشتر باشد، بو شدیدتر خواهد‌ بود.

۶. باکتری‌های درون ناف

ناف یکی از قسمت‌های بدن است که معمولا در هنگام شستن بدن از آن غافل می‌شویم. دانشمندان با آزمایش بر روی نمونه‌های ناف ۶۰ نفر مشاهده کردند هزاران نوع باکتری در ناف پنهان شده‌اند.

۷.  باکتری‌های درون روده

بیش از ۱۰ هزار نوع باکتری شناخته شده (بیشتر آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند) درون بدن انسان‌‌های سالم زندگی می‌کنند. دست کم ۴ هزارتای آن‌ها در روده‌ها هستند و به گوارش، ایمنی بدن و سلامت کلی آن کمک می کنند.

عمده‌ترین این باکتری‌ها، فیرمیکوت‌ها و باکتروئید‌ها هستند. این اورگانیسم‌ها به تجزیه کربوهیدرات‌‌ها کمک می‌کنند و مواد مغذی ضروری مثل ویتامین‌های B و K را تولید می‌کنند. زیاد بودن تعداد باکتری‌های مفید روده به دفع باکتری‌های مضر کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بهشت میکروب‌ها کجا است؟ را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

  3. عرفان

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مطلب مفید و عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه عزیز.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…