آیا تعهد در گشت‌ ارشاد سوءپیشینه است؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری پس از آنکه تعهد توسط گشت ارشاد از آنها اخذ می‌گردد نگران می‌شوند و این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا تعهدهای اخذ شده در گشت ارشاد سوء سابقه کیفری محسوب می‌شود؟ 
عواقب تعهد در گشت‌ ارشاد

در خصوص قوانین گشت ارشاد، جزییات، حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آن با مردم سوالات زیادی مطرح است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به عواقب تعهد در گشت‌ ارشاد می‌پردازیم.

وظیفه گشت‌ارشاد برخورد با بدحجابی است، اما در قانون تعریف دقیقی از حجاب ارایه نشده است. بحث بدحجابی از لحاظ تفسیر و انطباق با احکام قانونی با چالش حقوقی مواجه است.

بحث بی‌حجابی امر روشنی است اما بحث بدحجابی یک بحث نسبی است و ارایه اوصاف مشخص و معینی تا به امروز از سوی مراجع انتظامی و قضایی در این زمینه ممکن نبوده است.

تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، صریح‌ترین موردی است که قانونگذار به این مساله پرداخته و بیشتر از این عمومیت نداده است.

در واقع، تنها مورد قانونی قابل استناد به این موضوع در قانون مجازات اسلامی است.

که صرفاً، به موضوع پوشش با عنوان ” بدون حجاب شرعی” اشاره اجمالی دارد و فاقد هرگونه جرم انگاری نسبت به” بد حجابی و بد پوششی” مطروحه می‌باشد.

تعهد در گشت ارشاد

عواقب تعهد در گشت‌

مواردی که از مراجعین تعهد در گشت ارشاد گرفته می‌شود درسامانه پلیس امنیت اخلاقی می‌ماند و فقط ممکن است با مراجعه والدین و جست و جوی نام افراد سوابق تعهدنامه موجود، یافت شود.

 تعهد به گشت‌ ارشاد در چه مواردی قابل استعلام است؟

اخذ هرگونه تعهد از طرف گشت‌ ارشاد توسط هیچ مرجعی قابل استعلام نخواهد بود.

البته در صورتی که در ادامه تعهد، پرونده قضایی در دادسرا تشکیل شده باشد و حکم قطعی صادر شده باشد و موضوع حکم هم مشمول سوء‌پیشینه کیفری باشد، دارای تاثیر منفی می‌باشد.

بنابراین تعهداتی که بانوان در گشت‌ ارشاد می‌دهند سوءپیشینه محسوب نمی‌شود.

و تعهد در گشت ارشاد، کلانتری، بسیج سوءسابقه کیفری محسوب نمی‌شود،  در هیچ نوع گواهی درج نخواهد شد، حتی قابل استعلام نیز نمی‌باشد.

هم چنین تعهد در گشت ارشاد قابل استعلام در سازمان گزینش آموزش و پرورش نیست و هیچ محدودیتی برای اخذ گذرنامه ایجاد نمی‌کند.

تعهد به پلیس امنیت اخلاقی بعد از چه مدت پاک می‌شود؟

از آنجا که پلیس امنیت اخلاقی مرجعی برای استعلام تعهدات افراد نیست ممکن است تعهدات مذکور ظرف مدت کوتاهی از بین برود و یا اینکه تا مدتی طولانی باقی بماند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه نکات حقوقی بیشتر مطلب عواقب بدحجابی در خودرو را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …