عواقب معاملات وکالتی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وکالت به عقدی اطلاق می‌شود که شخصی(موکل)، شخص دیگری را(وکیل) ناپب خود برای انجام کاری قرار می‌دهد تا از جانب وی موضوع وکالت را انجام دهد. این وکالت گاهی عواقبی دارد.
عواقب معاملات وکالتی

در معامله وکالتی، فروشنده مورد معامله (اعم از ملک یا خودرو) را به خریدار انتقال می‌دهد. اما در آن زمان به نام او سند نمی‌زند و به خریدار وکالت داده می‌شود. در این مطلب از مجله‌ دلتا به عواقب معاملات وکالتی می‌پردازیم.

معاملات وکالتی

در اغلب موارد، فروشنده ملکی که فاقد سند مالکیت است، جهت انتقال سند قطعی به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد.

عامه مردم تصور می‌‌کنند که با اخذ این وکالت بلاعزل، خریدار در هر زمان که اراده نماید، می‌تواند سند قطعی را به نام خویش انتقال دهد که متاسفانه این تصور به شدت اشتباه و نادرست می‌باشد.

عبارت بلاعزل به‌ معنای این است که فروشنده نمی‌تواند شخصا وکالت را فسخ و خریدار را عزل نماید. اما با این حال امکان فسخ قرارداد به طرق دیگر وجود دارد.

مشکلات معاملات وکالتی

مطابق با قانون مدنی، عقد وکالت با فوت یا حجر هر یک از طرفین، از بین می‌رود. بلاعزل بودن یا نبودن نیز در هر دو صورت هیچ تاثیری ندارد و  وکالت از بین می‌رود.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه می‌شود که مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد تا انتقال صورت بگیرد، در این شرایط خریدار، مالک ملک شده است.

 حتی در صورت فوت فروشنده، خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه، ورثه وی را ملزم به انجام تعهد مبنی بر انتقال سندرسمی نماید. نکته مهم این است که با اخذ وکالت بلاعزل از فروشنده به خریدار، با وکالت مزبور، هیچ‌گونه مالکیتی به خریدار منتقل نمی‌شود.

این مورد فقط در صورت انتقال سند قطعی و تنظیم مبایعه‌نامه صورت می‌پذیرد. متاسفانه گاهی اوقات فروشنده علی‌رغم اعطای وکالت بلاعزل به خریدار، طی یک معامله دیگر، ملک را به فرد دیگری واگذار نموده و سند قطعی را به نام وی منتقل می‌نماید.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی در معامله وکالتی توصیه می‌گردد:

  • هم‌زمان با اخذ وکالت بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد، تا فروشنده نتواند ملک را به نام فرد دیگری انتقال دهد. حتی در صورت انجام این کار، فروشنده به جرم فروش مال غیر مجازات می‌گردد.
  • حتما در وکالت‌نامه نوشته شود که فروشنده حق انتقال مورد معامله به هیچ فرد دیگری را ندارد.

وکالت در معامله

تبدیل سند وکالتی به قطعی

در معاملات وکالتی جهت تبدیل سند وکالت به قطعی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی با همراه داشتن مدارکی اعم از موارد زیر مراجعه شود:

  • مدارک مالکیت ملک
  • سند مالکیت ملک
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب شهرداری
  • پایان کار ساختمان
  • استعلام ثبتی
  • شناسنامه و کارت ملی.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی، نحوه تنظیم وکالت بلاعزل را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …