حباب مسکن در سال ۹۷ تخلیه خواهد شد؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخلیه حباب مسکن در سال 97 با توجه به آمارهای رسمی و نشانگرهای بازار چندان دور از دسترس نیست، اما این تخلیه حباب به معنای بهبود شرایط نیست و خروج از رکود و حرکت به سمت رونق نیازمند افزایش توان متقاضیان مصرفی است.
مسکن در سال 97

حباب مسکن همانطور که در ماه‌های ابتدایی ۹۷ متورم شد، به احتمال زیاد تا پایان سال ۹۷ تخلیه خواهد شد.

به گزارش مجله دلتا، نزولی شدن شیب تغییرات ماهانه قیمت مسکن در تهران در آذرماه، تورم ملکی ماهانه پایتخت را به کمتر از ۵ درصد رساند. این میزان کمترین درصد افزایش طی ۸ ماه گذشته است. تداوم این اوضاع می‌تواند منجر به تورم صفر درصد در بخش مسکن شود و تخلیه حباب مسکن تا پایان سال ۹۷ را پدید آورد.

ثبت کمترین تورم ملکی در آذرماه

درحال حاضر متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته است. کند شدن شیب تورم ملکی در کنار تداوم وضعیت ثبات معاملات در آذرماه سبب شد تا مجموعا ۵ هزار و ۸۹۶ معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت برسد.

این عدد نزدیک به ۷ دهم درصد، کمتر از آبان‌ماه ۹۷ است. رقمی که معادل کاهش معامله ۱۰۰ واحد آپارتمان نسبت به ماه گذشته است. در بخش تورم ملکی، به غیر از فروردین‌ماه که در اصطلاح به عنوان ماه نیمه تعطیل از آن یاد می‌شود، آذرماه ۹۷ کمترین میزان تورم ملکی را از ابتدای سال تاکنون به ثبت رساند.

تورم ملکی در تابستان بین ۷تا ۹ درصد و در دو ماه مهر و آبان تقریبا ۶ درصد ثبت شد. در ادامه آذرماه با ۴/۸ درصد کمترین میزان تورم ملکی را به ثبت رسانده است.

حباب مسکن

تخلیه حباب مسکن تا پایان سال ۹۷

تحلیل آماری این ارقام و درصدها نمایانگر این واقعیت است که کاهش تعداد معاملات خرید خانه در تهران که در خردادماه آغاز شده‌بود در آبان‌ماه به نقطه کف رسید و در آذرماه بدون تغییر ماند. عبارتی که از آن به عنوان ثبات وضعیت مسکن در بخش معاملات یاد می‌شود.

کاهش در تعداد معاملات و کند شدن شیب افزایش قیمت جدای از اینکه یک رویداد طبیعی در روند معاملات پاییز است نشانگر از بین رفتن آستانه تحمل متقاضیان مصرفی مسکن نسبت به نوسانات قیمتی است. هرچند که کاهش التهابات بازار ارز نیز در این رخداد بی اثر نبوده است.

توقف شوک‌های ارزی این انتظار را پدید آورد که بازار مسکن نیز از نوسان و افزایش قیمت فاصله بگیرد و زمینه برای ثبات در این بازار و تخلیه حباب مسکن در سال ۹۷ فراهم شود.

تخلیه حباب قیمت در بازار مسکن معمولا از طریق کاهش قیمت واقعی واحدهای مسکونی صورت می‌پذیرد. به این ترتیب که به دلیل ثبات قیمت واحدهای مسکونی یا عقب ماندن نرخ رشد قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی، قیمت واقعی واحدهای مسکونی کاهش می‌یابد و فرآیند تخلیه حباب قیمتی آپارتمان آغاز می‌شود.

تقاضای دولت از مردم برای رونق ساخت

به هر صورت بازار مسکن که از نظر شاخص رشد قیمت در آبان ۹۷ به حجیم‌ترین اندازه طی ۲۲ سال گذشته رسید و در آذرماه با کاهش شیب قیمت به سمت ثبات در حرکت است برای رسیدن به نقطه آرامش نیازمند تدبیر و سیاست‌گذاری مسئولانه نیز است.

به دیگر سخن صرف تکیه بر روابط بازار که کاهش فصلی حجم معاملات و ناتوانی خریداران مصرفی را به عنوان عامل موثر بر کند شدن شیب قیمتی معرفی می‌کند چندان کارا نخواهدبود.

اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی بازار مسکن در بخش دولتی منتشر شد، حاکی از این واقعیت است که دولت در برنامه‌های خود برای خروج مسکن از رکود حساب ویژه‌ای روی قشر متوسط و ضعیف برای تامین مالی پروژه‌ها باز کرده است.

این درحالی است که روابط بازار به خوبی نشان می‌دهد که متقاضی مصرفی توان نقش‌آفرینی در شرایط فعلی را ندارد و انتظار از این قشر برای افزایش آورده در طرح‌های نیمه‌تمام نظیر مسکن مهر و پروژه‌های ساختمانی چندان منطقی و واقعگرایانه نخواهد بود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…