ترفند‌های ناگفته تقویت بینایی

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با فراگیری نحوه عملكرد بینایی و آزمایشات متعدد انجام شده می‌توان فهمید كه برای تقویت بینایی چه كارهایی باید انجام داد.
تقویت بینایی

بینایی می‌تواند با افزایش سن یا به دلیل ابتلا به بعضی از بیماری‌ها ضعیف شود. با این حال می‌توانید با به کار بردن بعضی روش‌ها، به تقویت بینایی خود کمک کنید. در این مقاله از مجله دلتا تصمیم داریم به شما روش‌های طبیعی برای تقویت بینایی و محافظت چشم‌ها را معرفی کنیم.

۱. از عینک آفتابی استفاده کنید

استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از چشم‌های شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید (UV) محافظت کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌های UV می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. این اشعه‌ها همچنین می‌توانند احتمال ابتلا به عارضه‌های زیر را افزایش دهند.

  • آب‌مروارید
  • سرطان چشم
  • ایجاد ضایعاتی در چشم مانند ناخنک (پترژیوم)

زمانی که می‌خواهید عینک آفتابی بخرید، باید به دنبال عینکی باشید که حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید را فراهم می‌کند. عینک آفتابی دارای برچسب «UV400» برای محافظت و تقویت بینایی بسیار کارآمد است.

۲. به طور منظم چشم‌هایتان را معاینه کنید

معاینه‌ منظم چشم تنها روشی است که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید چشم‌هایتان به طور کامل سالم هستند.

طی معاینه‌ چشم،متخصص از یک قطره‌ مخصوص استفاده‌ می‌کند که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود و به او اجازه می‌دهد چشم را به طور کامل بررسی کرده و مشکلات آن را شناسایی کند. معاینه‌ دقیق چشم می‌تواند به شما کمک کند عارضه‌های مربوط به چشم مانند تباهی لکه‌ زرد (تخریب ماکولا) و آب سیاه (گلوکوما) را در مراحل اولیه شناسایی کنید و در صورت وجود مشکل در جهت تقویت بینایی اقدامات لازم را انجام دهید.

۳. دیابت را کنترل کنید

بالا بودن قند خون می‌تواند به‌تدریج به رگ‌های خونی موجود در شبکیه‌ چشم آسیب برساند و باعث شود متورم، مسدود یا همراه با ترشح شوند. این مسأله می‌تواند باعث رشد اسکار و رگ‌های خونی جدید و غیرعادی در شبکیه شود.

اگر دیابت رتینوپاتی درمان نشود، می‌تواند منجر به مختل شدن بینایی و در نهایت کوری شود. تغییرات ناگهانی در قند خون همچنین می‌تواند باعث تاری دید شود که زمانی برطرف می‌شود که سطح قند خون ثابت‌تر شود. کنترل قند خون و معاینه‌ سالانه‌ چشم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی مؤثر باشد.

۴. ویتامین کافی دریافت کنید

یک روش دیگر برای تقویت بینایی، دریافت کافی ویتامین است. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌های A، C و E برای سلامت چشم گزینه‌های خوبی هستند. این ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند که ممکن است خطر ابتلا به عارضه‌ تباهی لکه‌ زرد را کاهش دهند.

بهترین روش برای اینکه مطمئن شوید به اندازه‌ کافی این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید این است که یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشد که سرشار از میوه و سبزیجات است. منابع خوب ویتامین‌های A، C و E شامل اقلام زیر است:

  • کلم بروکلی
  • پرتقال
  • پاپایا
  • اسفناج
  • هویج
  • فلفل قرمز
  • کدوحلوایی
  • بادام
  • کره‌ بادام‌زمینی
  • تخم آفتاب‌گردان

قابل ذکر است که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت چشم و کاهش خطر بیماری‌های چشمی مربوط به سن دارند. از جمله مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانیم به ماهی، مغزها، دانه‌ها و لوبیا اشاره کنیم. شما می‌توانید از مکمل امگا ۳ هم استفاده کنید.

دریافت ویتامین کافی

۵. سیگار را ترک کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که استعمال دخانیات برای سلامتی بدن مضر است و می‌تواند منجر به سرطان شود. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است این موضوع را ندانند که بین استعمال دخانیات و بعضی از بیماری‌های مربوط به چشم هم ارتباط وجود دارد.

به طور مثال، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به عارضه‌ تباهی لکه‌ زرد مرتبط با سن و آب‌مروارید را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را بالا ببرد. تنباکو چشم‌ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود خشکی چشم بدتر شود. ترک سیگار می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های چشم کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۲:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    بسیارعالی ومفید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

      از شما کاربر عزیز بابت حسن توجهتون سپاس گزارم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…