آیا دلیل افزایش وزن ناخواسته را می‌دانید؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر روند ثابت زندگی خود را دارید و وزنتان ناخواسته بالا می‌رود، باید نسبت به عاملی که باعث بالا رفتن وزن می‌شود دقیق‌تر شوید. آیا می‌دانید چرا دچار افزایش وزن ناخواسته می‌شوید؟
افزایش ناخواسته وزن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بدون افزایش حجم غذا و بدون تغییر در سبک زندگی، متوجه افزایش ناخواسته وزن خودتان شده باشید. دلایل متعددی ممکن است باعث شوند که وزن شما افزایش پیدا کند و لزوما افزایش غذایی که می‌خورید تنها دلیل افزایش وزن نیست. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا چند دلیل افزایش ناخواسته وزن را معرفی کنیم.

دلایل متعددی ممکن است باعث شوند که وزن شما افزایش پیدا کند. بررسی بعضی از این مشکلات، نیازمند مشورت با پزشک و انجام آزمایش‌های متعدد است.

۱. سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ یک بیماری است که بر اثر افزایش هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود. در این بیماری، چربی در صورت، ناحیه‌ شکم و بالای کمر انباشته می‌شود و باعث گرد شدن صورت یا ایجاد قوز مشهور به «قوز بوفالویی» می‌شود و بازوها و پاها معمولا قلمی و لاغر باقی می‌مانند.

از دیگر نشانه‌های سندرم کوشینگ، می‌توان به تحلیل رفتن و ضعف عضلانی، نازک شدن پوست، کبودی آسان، ترک بنفش در شکم، بی‌نظمی قاعدگی، فشار خون بالا، ناتوانی در تحمل گلوکز و ریزش مو در زنان اشاره کرد.

سندرم کوشینگ

۲. احتباس مایعات

بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، نارسایی‌های کبد یا بیماری‌های کلیوی می‌توانند باعث احتباس مایعات شوند که به آن اِدِم هم گفته می‌شود. این مشکل می‌تواند به صورت تورم در اطراف چشم، دست‌ها، پاها، صورت، شکم یا بازوها ظاهر شود.

۳. آلرژی و حساسیت‌های غذایی

خوردن غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید می‌تواند منجر به التهاب شود و نتیجه‌ آن افزایش وزن است. بیشتر وزنی که به دلیل آلرژی اضافه می‌کنید، احتباس مایعات ناشی از التهاب و ترشح برخی هورمون‌ها است.

۴. صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی

وقتی در شرایط اجباری، در یک واحد کاری مجبور شوید برای برنامه‌های مختلفی وقت بگذارید، معمولا برای بعضی کارها وقت کم می‌آورید. در این شرایط، بسیاری از افراد اولین کاری که می‌کنند، صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی است. ممکن است برای اینکه دیرتان نشود، صبحانه نخورید یا به خاطر اینکه کار دارید، ناهار را حذف کنید. اما این عادت‌های ناسالم به مرور زمان می‌توانند باعث افزایش وزن و مشکلات جسمی متعدد برای شما شوند.

۵. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از مشکلات رایج زنان است. این بیماری می‌تواند علائم متعددی از جمله افزایش ناخواسته وزن را به همراه داشته باشد. سخت شدن بارداری، بی‌نظمی یا متوقف شدن قاعدگی، آکنه، نازک شدن موها، کیست‌ در تخمدان و رشد بیش‌از حد مو در صورت و بدن از دیگر علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. چون این مشکل هم علائمی مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد، فقط توسط پزشک قابل تشخیص است.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

۶. افزایش وزن مرتبط با قاعدگی

برخی از زنان در زمان قاعدگی یا قبل از آن، احتباس مایعات در بدن و نفخ را تجربه می‌کنند که باعث افزایش ناخواسته وزن می‌شود. به همین دلیل این ایام، زمان خوبی برای وزن کردن خودتان نیست.

۷. کم خوابی

بسیاری از افراد وقتی دچار استرس می‌شوند با کمبود خواب هم مواجه می‌شوند. چون استرس مانع از این می‌شود که شب‌ها سر ساعت و به اندازه‌ کافی بخوابند. خواب ناکافی و نامناسب می‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. خستگی بیش از اندازه هم می‌تواند عادت‌های نادرست در غذا خوردن را در افراد ایجاد کند. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا افزایش وزن را تجربه کنید.

۸. مشکلات گوارشی

دستگاه گوارش یکی از کلیدی‌ترین دستگاه‌های بدن است و عملکرد صحیح آن نقش مهمی در سلامت کل بدن دارد. برخی از مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر (IBS، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، زخم معده، یبوست مزمن، نشانگان رشد بیش از اندازه‌ باکتری روده‌ باریک (SIBO) و… می‌توانند باعث افزایش وزن ناخواسته شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا کرونا در مردان بیشتر قربانی می‌گیرد؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

  3. فاطمه نوروزی

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…