آیا مبایعه‌نامه و قولنامه یکی هستند؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تفاوت مبایعه نامه و قولنامه از جمله مواردی است که همیشه برای اشخاص سوال بوده است. قولنامه و مبایعه‌ نامه قراردادهایی هستند که افراد در معاملات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.
تفاوت مبایعه‌نامه و قولنامه

عموم مردم به قولنامه، مبایعه‌نامه هم می‌گویند؛ اما باید گفت، این دو واژه از لحاظ حقوقی تفاوت دارند. در این نوشتار از مجله‌ دلتا به تفاوت مبایعه‌نامه و قولنامه می‌پردازیم.

تفاوت قولنامه و مبایعه‌نامه

در مورد مبایعه‌نامه به محض اینکه قرارداد منعقد شد، لازم است وجهی را به فروشنده پرداخت کنید و فروشنده در ازای دریافت وجه، باید سند مبایعه‌نامه را به شما ارائه کند؛ اما در مورد قولنامه نباید به محض تنظیم قرارداد، وجه را به فروشنده پرداخت کنید. بلکه شما با این تعهد‌نامه در واقع از فروشنده قول خواهید گرفت که تا آماده کردن وجه اولیه، مال را به کس دیگری نفروشد.

بنابراین قولنامه به معنی مالکیت خریدار نیست. مبایعه‌نامه یعنی همان قرارداد بیع که اگر متعهد به تعهد خود عمل نکند، می‌توان ایشان را ملزم به تسلیم مال یا ثمن کرد. در قولنامه، به موجب آن می‌توان الزام (اجبار) به انجام تعهد را از دادگاه درخواست کرد.

مبایعه‌نامه و قولنامه

نکات لازم جهت تنظیم مبایعه‌نامه و قولنامه

اگر با فروشنده به توافق رسیدید برای تنظیم قولنامه و یا مبایعه‌نامه‌ باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

 قرارداد کاملاً قانونی باشد

در تنظیم قولنامه و یا مبایعه‌نامه حتماً محکم کاری کنید. به این معنا که تعهدات طرفین حتما براساس قوانین کشوری در قرارداد لحاظ گردد تا در زمان تنظیم سند رسمی ملک، مشکلی بروز نکند.

از وجود ملک، اطمینان حاصل کنید

برای خرید ملک تا زمانی‌که خودتان به شخصه مراجعه نکرده و از وجود آن مطمئن نشده‌اید، اقدام به امضای مبایعه نامه و قولنامه نکنید.

 نحوه پرداخت وجه مشخص گردد

کمتر کسی می‌تواند هزینه ملک خریداری شده را نقدا و یک‌جا پرداخت کند. اما برای اینکه در آینده در روند پرداخت هزینه‌ها مشکلی بروز نکرده و فروشنده نخواهد پیش از موعد از شما درخواست پول کند، حتماً تاریخ قسط‌ها در مبایعه‌نامه مشخص شود.

در مورد قولنامه نیز تعیین کنید، اولین هزینه پرداختی در چه تاریخ و به چه میزان پرداخت شود.

 موارد استثنا را در قرارداد ذکر کنید

از جمله این موارد، اگر خریدار در پرداخت مبالغ در تاریخ‌های تنظیم شده کوتاهی کند، باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند و اگر در زمان تحویل سند، فروشنده موفق نشده باشد بنا را به موقع آماده و تحویل دهد، لازم است مبلغی را به عنوان جریمه به فروشنده پرداخت کند.

 قرارداد ملک باید دارای شاهد باشد

تفاوتی ندارد که خرید ملک را از طریق مبایعه نامه انجام می‌دهید و یا در ابتدا به سراغ قولنامه می‌روید.

در هر صورت بجز شما و فروشنده، باید نفر سومی به عنوان شاهد این قرارداد را امضا کند که معمولاً صاحبان بنگاه‌های معاملاتی این‌کار را انجام خواهند داد. این شاهد در صورت بروز مشکل، بصورت بی‌طرف در دادگاه شهادت خواهد داد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب تنظیم قولنامه ملک و نکات آن را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …