جرم واردات داروهای تقلبی و مجازات آن

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بی‌شک در حال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار می‌رود. بنابراین مقابله با آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
مجازات واردات داروهای تقلبی

قاچاق اقسام متفاوتی دارد که برای هر کدام از آن‌ها مجازاتی تعیین شده است. یکی از این موارد قاچاق دارو است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به مجازات واردات داروهای تقلبی می‌پردازیم.

هنگامی‌که سخن از قاچاق دارو به میان می‌آید،‌ نگرانی از خطراتی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند باعث می‌شود، بررسی و مقابله با آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر سود داروهای تقلبی از سود قاچاق موادمخدر بسیار فراتر است. به همین خاطر تبهکاران بیش‌تری به سوی این بازار جذب می‌شوند.

واردات داروهای تقلبی

مجازات کالاهای قاچاق

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات و صادرات دارو، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، بدون انجام تشریفات قانونی نماید، به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود.

حال آن‌که این مجازات مانع از پرداخت دیه و خسارت‌های وارده نیست. هم‌چنین حمل، نگهداری، عرضه و فروش محصولات فوق نیز مشمول مجازات‌های این ماده است‌.

برای مثال اگر ارزش کالای قاچاق:

  • یک میلیون تومان باشد، جزای نقدی آن ۲ تا ۳ برابر ارزش کالا خواهد بود.
  • اما اگر ارزش کالای قاچاق یک تا ۱۰ میلیون تومان باشد، جزای نقدی آن ۳ تا ۵ برابر است.
  •  اگر ارزش کالا از ۱۰ تا یکصد میلیون تومان باشد، مجازاتی معادل ۵ تا ۷ برابر ارزش کالای قاچاق و هم‌چنین مجازاتی برابر ۶ ماه تا ۲ سال حبس خواهد داشت.
  • اما اگر ارزش کالای قاچاق بیش از یکصد میلیون تومان تعیین شود، علاوه‌بر جزای نقدی معادل ۷ تا ۱۰ برابر ارزش کالا، فرد متخلف به ۲ تا ۵ سال حبس نیز محکوم خواهد شد.

اگر قاچاق این کالاهای ممنوعه به حدی برسد که به حکم افساد فی الارض نزدیک شود، حتی مجازات واردات داروهای تقلبی ممکن است اعدام نیز باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات عدم پرداخت نفقه زن توسط همسر را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …