نکات قانونی روابط موجر و مستاجر

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پایان عقد اجاره، موجر مکلف به تحویل مبلغ پول پیش به مستاجر می‌باشد و قانون او را ملزم می کند و در صورت ممانعت از پرداخت، می‌توان الزام او را از مرجع صالح درخواست نمود.
نکات قانونی موجر و مستاجر

یکی از معضلاتی که میان موجر و مستاجر وجود دارد، پس ندادن پول رهن توسط مالک پس از اتمام قرارداد اجاره‌ است. در این نوشتار از مجله‌ دلتا قصد داریم به نکات قانونی روابط موجر و مستاجر بپردازیم.

طبق توافق میان دو طرف هنگام عقد اجاره، ممکن است موجر مبلغی را به عنوان رهن از مستاجر درخواست کند و موجر متعهد است طبق قرارداد در زمان اتمام اجاره نامه، مبلغ رهن را به مستاجر پس دهد. عدم‌استرداد مبلغ رهن توسط مالک، نقض تعهد حقوقی است.

این موضوع از موارد مهم در نکات قانونی روابط موجر و مستاجر است.

 پس ندادن پول پیش

اگر موجر پول مستاجر را پس ندهد، مستاجر می‌تواند پرداخت پول را از مالک مطالبه کند. چنانچه موجر از پرداخت رهن و خسارت آن و دیگر هزینه‌ها امتناع ورزد، پس از طی مراحل قانونی و صدور حکم قطعی و صدور احرائیه از سوی اجرای احکام؛ مستاجر می‌تواند حکم درخواست توقیف اموال مالک را از شعبه اجرای‌احکام تقاضا نماید.

در صورت عدم امکان توقیف اموال او، در نهایت به درخواست مستاجر می‌تواند حکم جلب او را از دادگاه تقاضا کند.

تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر به دلیل پس ندادن پول پیش توسط مالک

پس از اتمام قرارداد اجاره‌ و عدم تمدید آن، اگر مالک پول رهن را به مستاجر ندهد، ممکن است مستاجر از تخلیه منزل خودداری کند.

البته مستاجر در صورتی می‌تواند علیه مالک دادخواست بدهد که ملک را تخلیه کرده باشد. هم‌چنین باید دلیل و گواهی لازم مبنی بر عدم پرداخت رهن را به دادگاه ارائه کند، در غیر این صورت قانون، شکایت مستاجر را نخواهد پذیرفت.

پس ندادن پول رهن

مراحل دادخواست

در ابتدا مستاجر باید اظهارنامه قانونی پر کرده و آن را برای موجر ارسال کند. اظهارنامه قانونی مستاجر به مالک، در سیستم ثنا ثبت شده و بدین ترتیب برای موجر فرستاده خواهد شد.

در این شرایط مالک باید مبلغ رهن را در مدت مشخص شده پرداخت نماید اما اگر مالک پرداخت نکند، چنانچه مبلغ آن کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، مستاجر می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

اگر بیشتر از این مبلغ باشد، به دادگاه حقوقی مراجعه می‌کند. امروزه با این شرایط لازم است به نکات قانونی روابط موجر و مستاجر بهتر اگاه باشیم.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…