صدور فوری اجرائیه چک بدون شکایت

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای صدور اجراییه چک چنانچه صادر کننده چک به تعهدات خود مبنی بر پرداخت وجه چک عمل ننماید، دارنده چک می‌تواند ازطریق دادگاه بدون شکایت، اقدام نماید.
صدور فوری اجراییه چک بدون شکایت

چک یک سند تجاری است و از مهم‌ترین اسناد در نظام اقتصادی کشور محسوب می‌گردد و در بین مردم اعم از آن‌که تاجر باشند یا نباشند، وسیله پرداخت متعارف است. چک انواع مختلفی دارد، یکی از آن‌ها چک عادی است و صدور اجراییه فقط نسبت به چک عادی امکان‌پذیر است. در این نوشتار از مجله‌ دلتا به صدور فوری اجراییه چک بدون شکایت می‌پردازیم.

شکایت نکنید و اجراییه بگیرید

اگر چک شما برگشت خورده است، با اصل چک به همراه برگه صادرشده از سوی بانک که به منزله گواهی عدم پرداخت می‌باشد، می‌توانید از مرجع قضایی، صدور فوری اجراییه چک بدون شکایت را درخواست نمایید.

دادگاه در صورت وجود شرایط قانونی از جمله اینکه پرداخت وجه چک مشروط به وقوع شرطی نباشد یا چک تضمینی نباشد، اجراییه صادر خواهد کرد.

صادر کننده ظرف ۱۰ روز از صدور اجراییه باید بدهی خود را بپردازد یا ترتیبی برای پرداخت آن برقرار کند، در غیر این صورت مطابق قانون با او برخورد خواهد شد.

یکی از امتیازات قانون جدید برای دارنده چک این است که حتی اگر صادر کننده ادعا کند چک شرایط پرداخت را ندارد، مثلا چک تضمینی است یا اینکه چک به طریق قانونی در دست شما نیست و بابت این موضوع در دادگاه اقامه دعوا کند، تاثیری در عملیات اجرایی نخواهد داشت، مگر در دو حالت.

اول اینکه مرجع قضایی احتمال قوی بدهد ادعای صادر کننده صحیح است.

دوم در شرایطی که اگر عملیات اجرایی ادامه پیدا کند، ضرری، غیرقابل جبران وارد خواهد شد.

صدور اجراییه چک

اجراییه چک علیه چه کسی صادر می‌شود؟

صدور فوری اجراییه چک بدون شکایت، فقط نسبت به صادرکننده چک و صاحب حساب امکان‌پذیر است و علیه ظهرنویس و ضامنین قابل صدور نمی‌باشد.

نسبت به این اشخاص از طریق دادگاه با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و تعیین وقت رسیدگی و صدور حکم می‌توان اقدام نمود.

خسارت تاخیر تادیه در صدور اجراییه چک

صدور اجراییه فقط نسبت به اصل مبلغ و حق الوکاله مطابق با تعرفه قانونی امکان پذیر است و شامل خسارت تأخیر تادیه نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قانون جدید صدور چک را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…