عدم پرداخت اقساط مهریه و تبعات آن

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه و قسط بندی مهریه یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که بعد از طرح پرونده طلاق پیش می‌آید. البته لزومی برای دریافت مهریه در زمان طلاق وجود ندارد.
عدم‌ پرداخت اقساط مهریه

مهریه یک بدهی است که با نظر و رای دادگاه می‌تواند به شکل اقساط نیز دریافت شود. در اغلب موارد زنان و مردان حکم دادگاه بدوی درباره تقسیط مهریه را نمی‌پذیرند و با اعتراض نسبت به این حکم، شانس خود را برای به دست آوردن رای مطلوب امتحان می‌کنند. در این نوشتار از مجله‌ دلتا به عدم‌ پرداخت اقساط مهریه می‌پردازیم.

برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه، می‌توانند کاری کنند تا باعث عدم‌ پرداخت اقساط مهریه شود. اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه، مهریه از حالت اقساط به حالت«حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت« اقساط مهریه » مرد مجبور خواهد شد تا تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود نخواهد داشت.

عدم پرداخت مهریه

 تصور غلط درباره پرداخت مهریه

یکی از این تصورات این است که مرد می‌تواند چند قسط از مهریه را در اجرای احکام دادگاه بپردازد و پس از آن می‌تواند با هدف اذیت و آزار زن، اقساط دیگر را در دادگاه‌های شهرهای دیگر بپردازد.

اما مهریه تنها در شعبه‌ای از اجرای احکام قابل پرداخت است که در آن پرونده تشکیل شده باشد و اساسا هیچ کدام از دادگاه‌های خانواده دیگر در سراسر کشور اقساط مهریه  را از مرد دریافت نمی‌کنند، مگر آن‌که پرونده‌ای در آن شهر تشکیل شده باشد.

این مساله هم تنها در شرایطی رخ می‌دهد که محل زندگی یا کار مرد به شهری دیگر منتقل شود و او بتواند این تغییر جغرافیایی را با دلایل کافی به دادگاه اثبات کند، در آن صورت پرونده نیز ممکن است به آن شهر منتقل شود.

البته اقساط مهریه از سوی اعضای خانواده، دوستان، پیک موتوری و… هم قابل پرداخت است. تا هیچ مردی به بهانه‌هایی مانند حضور در ماموریت کاری، بیماری احتمالی، گرفتاری شغلی و… از زیر پرداخت این دین شانه خالی نکند. در اغلب دادگاه‌ها هم بابت پرداخت مهریه از فرد مراجعه‌کننده امضا گرفته می‌شود تا حضور او در دادگاه اثبات شود.

بنابراین در صورتی که آقا اقساط مهریه را پرداخت نکند خانم می‌تواند شکایت به دلیل عدم پرداخت اقساط مهریه را مطرح کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می‌شود؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …