خرید و فروش و اجاره ملک در سال ۹۷ از نگاه آمار

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سال 97 به واقع یکی از متفاوت‌ترین سال‌های بازار املاک طی دو دهه اخیر است. افزایش چشمگیر قیمت‌ها در برخی شهرها علاوه بر بخش خرید و فروش ملک بر بازار اجاره نیز تاثیر منفی گذاشته و قدرت خرید متقاضیان مصرفی را کاهش داده است.
خرید و فروش ملک و اجاره املاک

تحلیل مرکز آمار از قیمت و تعداد قراردادهای خرید و فروش ملک و اجاره در سال ۹۷  حاکی از این واقعیت است که شرایط بازار در تهران با سایر شهرها کاملا متفاوت است.

مطابق آمار رسمی تابستان امسال تعداد معاملات در تهران ۲۰ درصد کاهش یافته ولی در همین مقطع زمانی میزان معاملات در دیگر شهرهای کشور به‎طور متوسط ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مجله دلتا، علاوه بر رشد تعداد معاملات بازار ملک در سراسر کشور، خرید و فروش زمین مسکونی در تابستان امسال رشد  نقطه‎ای ۴۲ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت بازار خرید و فروش املاک در سطح کشور

عبور متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور از مرز ۲ میلیون تومان، نکته قابل توجه آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار بوده است . هم اکنون میانگین قیمت ملک،  ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با بهار امسال ۳۰۰ هزارتومان افزایش قیمت دارد و یک رکورد محسوب می‎شود.

در مجموع، بازار خرید و فروش ملک در تابستان امسال با رشد ۴۴ درصدی روبه‎رو شده که افزایش دو تا سه برابری قیمت ملک در برخی مناطق تهران بر آن تاثیر داشته است.پس جهش قیمت و میزان معاملات در شهرهای دیگر را نمی‌توان به همه شهرها تعمیم داد. رشد شدید قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی در کل کشور نیز بی تاثیر از آمارهای مربوط به نوسان های بازار معاملات زمین در پایتخت نیست.

نظر مشاوران املاک در مورد بازار خرید و فروش املاک

امیر عباس حسینی یگانه، سرپرست آژانس املاک دلتا ۴۴ معتقد است: افزایش قیمت ملک در کشور متاثر از التهاب روانی بازارهای ارز و طلا است که سبب شده مالکان به افزایش دستوری قیمت مبادرت کنند. به گفته وی هم اکنون تعیین غیر کارشناسی قیمت‎ها   اوضاع بازار مسکن را نگران کننده کرده است.

خرید و اجاره خانه

یگانه همچنین افزود : مالکان در قیمت‌گذاری دیگر چندان به عرف و قوانین حاکم بر بازار توجهی ندارند. مثلا “در عرف بازار مسکن، ارزش ملک به ازای هرسال ۲ و نیم درصد نسبت به خانه‌های نوساز کاهش می یابد. اما برخی مالکان در بازار کنونی این رقم را به شکل دستوری و بنا بر سلیقه خود ۱۰۰ در نظر می‌گیرند.

روایت رسمی از بازار اجاره در سطح کشور

گزارش مرکز آمار درباره تحولات کشوری بازار مسکن در تابستان ۹۷ در بخش اجاره، موید این واقعیت است که نرخ اجاره بها در تابستان ۹۷ در مقایسه با تابستان سال ۹۶ معادل ۲۶ درصد رشد کرده است.

میانگین مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد مبلغ ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بازار مسکن درکشور امسال به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

 تعداد معاملات اجاره مسکن در کشور از بهار تا تابستان امسال ۵/ ۳۷ درصد افزایش یافته است.البته که این   افزایش قابل انتظار است چراکه فصل تابستان همواره به‌عنوان فصل اوج نقل وانتقالات در بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود.

عمده مستاجران در این فصل اقدام به جابه‌جایی در واحدهای مسکونی اجاره‌ای می‌کنند. طبیعی است تعداد معاملات اجاره مسکن در این فصل در مقایسه با سایر فصول سال با فاصله‎ای  قابل توجه بیشتر باشد.

اما شواهد بازار حاکی است که امسال تعداد قراردادهای اجاره در مقایسه با تابستان سال گذشته  نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافته است. البته که نباید این وضعیت را ناشی از کاهش مستاجران دانست، بلکه با توجه به افزایش نرخ اجاره بها اکثر مستاجران قائل به تمدید قرارداد قبلی هستند.

نظرمشاوران املاک دلتا در مورد بازار رهن و اجاره

پیمان یزدانی، سرپرست واحد رهن و اجاره آژانس ۵ هلدینگ دلتا در گفت‌وگو با مجله دلتا در ارتباط با وضعیت رهن و اجاره در بازار املاک گفت: بخش رهن و اجاره متاثر از بخش خرید و فروش با بی‌نظمی‌هایی روبرو شده است.  اگر پیش از این بنا به عرف بازار مستاجر برای اجاره، ملزم به پرداخت ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل قیمت ملک بود، الان این عدد براساس متراژ و متناسب با سلیقه مالک تعیین می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن افزود: عواملی مثل محله، خیابان و عمر بنا از مواردی است که در عرف بر قیمت اجاره بها اثر گذار است اما هم اکنون این موارد از نحوه محاسبه کنار گذاشته شده و شاهد  هستیم که در منطقه‌ای مثل جردن اجاره بها از هر متر مربع ۲ میلیون و پانصدهزارتومان تا ۴ میلیون تومان متغیر است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…