قرارداد فروش خودرو باید شامل چه شرایطی باشد؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه فروشنده خودرو باشید و چه خریدار آن، باید نکاتی را درباره نحوه نوشتن قرارداد اولیه خودرو که به آن مبایعه‌نامه خودرو یا قولنامه ماشین می‌گویند، بدانید.
معامله خودرو

معامله خودرو یا قرارداد خرید و فروش خودرو، نوعی قرارداد فروش در قانون محسوب می‌شود، که طرفین از سر بی تجربگی و بی اطلاعی، معامله را به نحوی انجام می‌دهند که، بعداً برایشان مشکل ساز می‌شود. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم به شرایط قرارداد فروش خودرو بپردازیم.

ذکر کردن مشخصات طرفین

در این قسمت، مشخصات خریدار و فروشنده را که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن است، بنویسید. در صورتیکه با شخص حقوقی معامله‌ای را انجام می‌دهید، مشخصات آن شرکت را ذکر کنید.

چنانچه شخصی به نمایندگی (وکالت) از یک شخص حقیقی یا حقوقی در حال معامله با شماست، حتما از اینکه شخص اختیار این معامله را داراست مطمئن شوید و این نمایندگی (وکالت) را در قرارداد ذکر کنید.

موضوع و مشخصات مورد معامله

در این قسمت ذکر کنید که موضوع این قرارداد، فروش ماشین به شخص خریدار است و در قبال آن، خریدار به شما مبلغی را می‌پردازد.

همچنین در این بند باید مشخصات مورد معامله که همان خودرو بوده و شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ و مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه می‌شود را درج کنید.

نکات معامله کردن خودرو

مبلغ معامله

در این بخش، قیمت و شرایط پرداخت را، ذکر نمایید. نکات مهم در این خصوص، شامل موارد زیر است:

  • در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به‌شکل نقدی و چه مقدار از آن با چک پرداخت می‌شود.
  • مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را باید در قولنامه خودرو بنویسید.
  • شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می‌کنید، در قولنامه ذکر کنید.
  • مواعدی (تاریخ‌هایی) را که در آن مبلغ را نقدی به طرف مقابل پرداخت می‌کنید، در قرارداد ذکر کنید.

شرایط معامله

این بند از قرارداد فروش خودرو، شامل شرایط معامله است. در این قسمت، زمان حضور خریدار و فروشنده، در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را، ذکر می‌کنید.

در این بخش، شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. آنها را حتما در معامله قید کنید، تا در صورت نیاز بتوانید معامله را فسخ کنید.

برخی از شروط مهم که باید در متن قرارداد ماشین آورده شوند، عبارت‌اند از:

  • عدم حضور هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی به شماره (شماره دفترخانه) در زمان مقرر، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن معامله تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار، موجب از بین رفتن معامله می‌شود.
  • در بند قبل علاوه بر پیش‌بینی حق فسخ، زمانی که یکی از طرف‌های معامله به تعهدات خودش عمل نمی‌کند، می‌توان مبلغی را نیز به عنوان جریمه این عدم انجام تعهد (وجه التزام) تعیین نمود.
  • مسئولیت هر نوع تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله به وقوع پیوسته باشد و نیز مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌های خودرو تا زمان تحویل، به عهده فروشنده است.
  • یکی از شرایط مهم درباره مورد معامله این است که باید خودِ خودرو، لوازم جانبی، همه اسناد و مدارک و بیمه‌ نامه آن را بررسی کنید و این موارد را در قرارداد هم بنویسید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “برگ سبز همان سند مالکیت خودرو است؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …