شغل دلالی کاملا قانونی است

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلال کسی است که در مقابل اجرت، واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که می‌خواهد معاملاتی نماید، طرف معامله پیدا می‌کند.
قانونی بودن شغل دلالی

دلالی در لغت به معنای واسطه گری و راهنمایی است. در ماده ۳۳۵ قانون تجارت، این واژه تعریف شده است. عملیات دلالی، عملیاتی با اجرت یا همان دستمزد می‌باشد و در صورتی که میان طرفین اجرتی در نظر گرفته نشده باشد، نمی‌توان شخص مذکور را دلال نامید. در این نوشتار از مجله دلتا به قانونی بودن شغل دلالی می‌پردازیم.

دلال کیست؟

دلال در لغت فردی را می‌گویند که میان خریدار و فروشنده، واسطه یا میانجی گر است. اما در اصطلاح حقوقی، دلال شخصی است که به دیگری وکالت می‌دهد تا واسطه انجام معامله‌ای بشود و یا اینکه برای معامله کردن، طرفی را پیدا کند.

البته در حقیقت، ماده ۳۳۵ قانون تجارت نیز این شغل را به رسمیت شناخته است و بیان کرده است که دلال شخصی است که، واسطه است برای انجام گرفتن معامله‌ای و یا شخصی است که طرف معامله‌ای پیدا می‌کند و این عملش در مقابل اجرت و حق السعی است.

همچنین مقررات قرارداد دلالی اصولاً از مقررات وکالت پیروی می‌نماید. از این رو دلالی حرفه‌ای تجاری است و دلال، تاجر تلقی می‌گردد.

باید در نظر داشت که قرارداد دلالی نیز،‌ قراردادی جایز است. بدین معنی که طرفین قرارداد می‌توانند آن را فسخ نمایند.

تعریف دلالی در قانون

یک دلال باید چه شرایطی داشته باشد؟

به یاد داشته باشید که دلالی مانند هر شغل و حرفه‌ای دیگر، دارای ظرافت‌هایی است که باید به آن توجه کرد:

  • یکی از مهمترین شروط برای هر دلالی، صداقت است و دلال باید طرفین معامله را با صداقت از جزئیات آگاه کند.
  • دلال نباید که در طول دلالی، تقلب و یا تقصیری را مرتکب شود و در صورتی که مرتکب شود، بر اساس ماده ۳۴۳ قانون تجارت مسئول است.
  • دلال باید که امانت دار باشد و او نسبت به تمامی اموال و اسناد و همچنین اجناس که در ضمن معامله به او داده شده است، مسئول است.
  • البته اگر در هر یک از موارد فوق عیبی حاصل شود و یا تلف گردد، باید ثابت کند که به او مرتبط نبوده است.
  • دلالان به هیچ عنوان ضامن اعتبار شخصی که معرفی کرده‌اند نمی‌باشند، مگر اینکه یکی از طرفین صرفاً به اعتبار دلال معامله کرده باشد، در این حالت دلال ضامن تلقی می‌گردد.
  • گاها دلالان در معامله شریک هستند و یا نفعی دارند، در این صورت با استناد به ماده ۳۴۶ قانون تجارت، باید به طرف معامله این قضیه را اطلاع دهند. اگر که اطلاع ندهند خسارات وارده را باید تقبل کنند، همچنین به جزای نقدی محکوم خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “وکالت تام الاختیار و نکات قانونی که باید درباره آن دانست” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …