شیرین‌کننده‌های خطرناک‌تر از قند!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قندهای مصنوعی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد محصولات‌شان را تحت عنوان رژیمی یا بدون قند به فروش برسانند و به اصطلاح آن را سالم جلوه دهند.
شیرین کننده مصنوعی

قند موجود در شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بدن غیر قابل جذب است. در نتیجه مصرف محصولات حاوی این ترکیبات در میان افرادی که بدنبال کاهش وزن هستند و همین‌طور مبتلایان به دیابت رواج یافته است. اما لازم است بدانید که فقط با جذب نشدن قند، این مواد کاملا بی‌خطر نمی‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا با مضرات شیرین کننده مصنوعی آشنا خواهید شد.

افزایش اشتها

مطالعات حاکی از آن هستند که مواد شیرین کننده مصنوعی سبب افزایش اشتها می‌شوند. چراکه طعم شیرین برای مغز خوشایند بوده و احساس گرسنگی را تحریک می‌کند.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک

سندرم متابولیک نوعی اختلال فیزیولوژیکی است که منجر به بیماری قلبی،‌ سکته و دیابت نوع ۲ می‌شود. با اینکه قند موجود در این ترکیبات در بدن جذب نمی‌شود، اما ورود این ترکیبات به بدن خطر مشکلات متابولیک را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مضرات شیرین کننده مصنوعی

افزایش وزن

در حالی که اینطور ادعا شده که شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم‌کالری هستند و منجر به از دست دادن وزن می‌شوند، نتیجه مطالعات عکس این موضوع را ثابت کرده‌اند.

طبق نتایج تحقیقات شاخص توده بدنی افرادی که این نوع شیرین‌کننده‌ها را دریافت می‌کنند، دو برابر افراد دیگر افزایش می‌یابد.

افزایش قند خون

برخلاف تصور عموم، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام به طور قابل توجهی در افزایش قند خون دخیل هستند.

این مواد باکتری‌های مفید روده را در دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار داده و منجر به عدم تحمل گلوکز می‌شوند. به طوری که فرد مصرف کننده در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرد.

شیرین کننده رژیمی

مشکلات گوارشی

از آنجایی که مواد شیرین کننده مصنوعی به آهستگی در روده‌ها جذب می‌شوند، می‎‌توانند منجر به اسهال شوند. خصوصا مصرف زیاد سوربیتول می‌تواند نفخ و اسهال شدید ایجاد کند.

کلام آخر

شیرین‌کننده‌های مصنوعی اگر در حد معمول استفاده شوند، عوارض جانبی نخواهند داشت. برخی افراد مدعی هستند این مواد می‌توانند سرطان‌زا باشند اما این مساله هیچ وقت در آزمایش روی انسان‌ها تایید نشده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نوشابه‌ رژیمی خوب است یا بد؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ب٫ظ

    من دو روزه که تصمیم گرفتم موقع چای خوردن به جای قند از کشمش استفاده کنم. شما هم کشمش بخورین مطمئن باشین عالیه و حس خوبی داره ^_^

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

      سپاس از شما،خیلی هم عالی.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…