قره کلیسا ؛ قدیمی ترین کلیسای جهان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قره کلیسا نام قدیمی ترین کلیسای جهان در۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و در جنوب ماکو است.
قره کلیسا

قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس، نام کلیسایی تاریخی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و در جنوب ماکو است که در استان آذربایجان غربی و در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است.

قره کلیسا

قره کلیسا در زبان ارمنی به معنی، کلیسای مقدس تادئوس است. مورخان سدهٔ هشتم هجری، کلیسای تادئوس را «قرا کلیسا» نامیده‌اند. چون بخشی از  بنای کلیسا (بخش خاوری آن) با سنگ سیاه ساخته شده‌است. قره کلیسا از قدیمی‎ترین کلیساهای ایران و جهان است.

ساختمان کلیسا در دامنه کوه و روی تپه های کم ارتفاع قرار دارد و از طرف مشرق بر دره کم عمقی که در آن نیز رودی جاری است، مشرف است. مساحت زمینی که این کلیسا در آن بنا شده ۳۰ هزار متر مربع است. قره کلیسا دیوارهای بلندی دارد و با برج، بارو محصور شده‎است.

موسس خورناتسی مورخ مشهور ارمنیان تاریخ ساخت بنای این کلیسا را اوایل دوره مسیحیت می‎داند. بنای اولیه‎ کلیسا اوایل سده چهارم ساخته‎است.

در گذر زمان کلیسا بارها توسط صاحبان قدرت مورد هجوم واقع شده است. بلایای طبیعی مثل زلزله، آسیب فراوانی به بنا وارد ساخته‌است. در حمله چنگیزخان مغول بخش وسیعی از قره کلیسا تخریب شد و بعدها در زمان حکومت هولاکوخان به همت خواجه نصیرالدین طوسی ساختمان کلیسا مرمت شد. در کتیبه‌ای که کنار محراب بخش قدیمی کلیسا وجود دارد، به زلزله‌ مهیبی که در سده ۱۴ میلادی (سال ۱۳۹۱ میلادی) باعث تخریب بنای کلیسا شده، اشاره شده‎است.

کلیسای تادئوس دو بخش دارد؛ بخش قدیمی سیاه رنگ و بخش جدید سفید.

در دوران قاجار به فرمان عباس میرزای ولیعهد ساختمان جدیدتر کلیسا به بخش قدیمی‎تر الحاق شد. سنگ‌های سفید و حجاری‌هایی کم‎نظیر، در معماری قره کلیسا، با الهام از کلیسای جامع اچمیادزین ارمنستان تزیین شده‌است. کلیسای جامع اچمیادزین مهم‌ترین و اولین کلیسای ارمنیان است.

معماری قره کلیسا

حجم پردازی در بنای قره کلیسا از کم نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی است. دیوارهای دفاعی اطراف ساختمان کلیسا و ورودی اصلی، یادآور قلعه است. پنج برج دیده‌بانی به شکل یک قوس در چهار جهت بنا قراردارد.

کلیسای جامع تادئوس دو حیاط شرقی و غربی، و ۴۷ اتاق دارد. در زیر اتاق‌ها، زیرزمینی کوچک قرار دارد. فضاهایی نظیر آشپزخانه، ناهارخوری، عصارخانه، آسیاب، دخمه‌ای برای نگهداری غذا و فضاهای دیگری در حیاط غربی است.

نمای قره کلیسا

قره کلیسا برخلاف معابد اولیه ارمنیان که به شکل مربع ساخته می‌شد، مستطیل شکل است. زلزله ۱۳۹۱ میلادی تمامی بخش‌های کلیسا به جز بخش شرقی آن را که با سنگ سیاه ساخته شده  و شامل محراب و اتاق‌های جانبی و محوطه جلو محراب و گنبدی کوچک می‌شود را از بین برد.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…