اختلافات موجر و مستاجر در دوران کرونا

۶
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه بعد از اعلام پایان رسمی کرونا در کشور، مصوبه تمدید خودکار قراردادهای اجاره، قابل اجرا خواهد بود.
موجر و مستاجر در ایام کرونا

در ایامی که شیوع کرونا، به اندازه کافی فضای ذهنی همه مردم جهان را بهم ریخته است، جدای از بحث سلامتی و پزشکی، خیلی از مناسبات بین انسان‌ها نیز دچار چالش‌های جدیدی شده است. راجع به روابط موجر و مستاجر در ایام کرونا ، قانون گذار با وضع قوانین جدید و متناسب با اوضاع کرونایی، سعی در کمتر کردن مشکلات داشته است. در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید.

قوانین و مصوبات جدید در رابطه با موجر و مستاجر

قانون جدید در مورد حکم تخلیه مستاجر در زمان کرونا، جزو آن دسته از مواردی است که به کمک برای حل مشکلات این‌چنینی وضع شده است. اما بسیاری از مستاجرین هنوز با قانون جدید حکم تخلیه مستاجر در زمان کرونا آشنا نیستند.

تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا به این صورت است که موجر بایستی قرارداد اجاره را با مستاجر تمدید نماید. صاحب ملک تنها مجاز است که مبلغ اجاره بها را در تهران تا ۲۵ درصد و در برخی دیگر از کلان شهرها تا ۲۰ درصد و برخی دیگر از شهرستان‌ها تا ۱۵ درصد افزایش دهد. چنانچه بدین صورت عمل نکند، در صورتی که مستاجر از این بابت شکایتی مطرح نماید، موجر محکوم می‌گردد.

اختلاف بین موجر و مستاجر

استثنائات قوانین و مصوبات جدید

چنانچه مستاجر از قانون تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا تخطی نماید و با مبلغی که جهت اجاره بها بایستی اضافه گردد مخالف باشد، در این صورت موجر می‌تواند مستند به قانون جدید، حکم تخلیه مستاجر را درخواست نماید. مستاجر هم از این جهت نمی‌تواند مخالفتی نماید.

اگر مالکی تمایل داشته باشد که از ملک خود استفاده کند و قصد فروش بصورت رسمی داشته باشد، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا جزئیات این امر بیان شده است: « مستاجران می‌توانند به مصوبات ستاد کرونا استناد کنند. اما در همین مصوبه، بندی پیش‌بینی شده است که در آن مقرر کرده است اگر مالکی واحد مسکونی خود را بفروشد، مستاجر باید آن واحد مسکونی را ظرف مدت حداکثر ۳ماه تخلیه کند.»

استثنا دیگری که باعث می‌شود صاحب ملک، قرارداد اجاره را تمدید نکند، در صورتی است که، فرزند پسر مالک، ازدواج کرده باشد. جهت اثبات این مورد هم، مدارکی مانند سند ازدواج و نداشتن محل سکونت وی، لازم می‌باشد.

طبق اعلام معاونت ستاد ملی مبارزه با کرونا در هفته جدید، سقف درصد افزایش میزان اجاره بها، کاهش یافته است. در شرایط اقتصادی کنونی، این موضوع کمک شایانی به افراد مستاجر کرده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “دعوای موجر و مستاجر و راهکار‌های قانونی آن” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. محمدرضا

    ۱۸ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    به نام خدا
    هرچند بیشتر دیدگاهها در این زمان با توجه به مصوبات ستاد کرونا به نفع مستاجر می باشد ولی موارد و تبصره هایی هست که می توان مستاجر را وادار به تخلیه نمود. یعنی اینطور نیست که مستاجر هر کاری بخواهد انجام دهدو هیچ کس هم نتواند کاری کند. مستاجر خودم را بر اساس همان موارد در همین زمان کرونا مجبور به تخلیه نمودم. ۱۶/۴/۱۴۰۰

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      سپاس از همراهی مهربانانه شما.
      بله، ما هم درذ مطالب شروط را دقیقا درج کرده ایم.

      پاسخ

  2. زهرا مفتولی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در ۰:۱۵ ق٫ظ

    چنانچه مستاجر واکسن کرونا زده باشد وبملت سه سال در آن واحد مسکونی اقامت داشته باشد تکلیف چیست

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

      از اینکه همراه همیشگی ما هستید، از شما سپاس گزارم. سلامت و شاد باشید.
      واکسن ربطی به قانون جدید ستاد کرونا ندارد اما اگر صاحبخانه شما آن چند شرط را که طبق آنها می تواند تخلیه خانه اش را بخواهد نداشته باشد قرارداد شما تمدید می شود.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۴۸ ق٫ظ

    دراین دوران تنش زای کرونا قانون بسیار خوبی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …