درمان‌های خانگی موثر برای سرفه

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرفه واکنش کاملا طبیعی و سودمند و همچنین یک مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از گلو و مخاط آن در برابر عوامل تحریک‌کننده است.
درمان خانگی سرفه

سرفه‌های مداوم می‌تواند دردناک و در بعضی مواقع خسته‌کننده باشد. سرفه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. اما این روزها علت سرفه‌های مداوم به بیماری سرسخت کرونا برمی‌گردد. سرفه‌های کرونایی جزو علامت‌های اولیه این بیماری هستند و اغلب تا مدت‌ها پس از بهبودی هم ادامه دارند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با روش‌های درمان خانگی سرفه آشنا شوید.

نوشیدن آب کافی

مثل هر بیماری دیگری، رسیدن آب کافی به بدن خط اول دفاعی در برابر سرفه است. نوشیدن آهسته و جرعه جرعه آب از خشکی گلو و تشدید سرفه جلوگیری می‌کند. اگر گلو بخاطر سرفه خش‌دار و آزرده شده است، باید از خوردن مایعاتی که موجب تحریک بیشتر آن می‌شوند (مانند آبمیوه‌های اسیدی نظیر آب پرتقال) پرهیز کرد.

مایعات گرم

نوشیدن مایعات گرم از درد و التهاب گلو می‌کاهد. بنابراین نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و مخلوط آبلیمو و عسل یک روش ساده درمان خانگی سرفه است. توجه کنید که نوشیدنی‌های داغ تاثیر معکوس خواهند داشت.

 درمان سرفه

غرغره آب نمک

غرغره کردن آب نمک ساده‌ترین و رایج‌ترین راه درمان خانگی سرفه است. این روش بخصوص در شرایطی که سرفه با بیماری کرونا مرتبط است تاثیر زیادی دارد. غرغره آب‌نمک یا استفاده از اسپری محلول نمک بینی، می‌تواند به کشتن ویروس‌ها و باکتری‌هایی که آبریزش بینی و سرفه ایجاد می‌کنند، کمک کند.

تغییرات محیطی

علاوه بر روش‌های گفته شده، رعایت کردن موارد زیر در محیط پیرامون می‌تواند در تسکین سرفه موثر باشد.

عمودی بمانید

دراز کشیدن می‌تواند خلط را از بینی و سینوس‌ها به سمت گلو بکشاند. بنابراین بهتر است تا حد امکان وضعیت نشسته یا ایستاده داشته باشید.

همچنین بهتر است هنگام خواب با استفاده از چند بالش، سر شما کمی بالاتر از بدن قرار گیرد. در این حالت سرفه کمتر شده و تنفس راحت‎‌تر خواهد بود.

درمان سرفه کرونا

هوا را تمیز نگه دارید

از هوای کثیف مخصوصا دود سیگار دور بمانید. ذرات ریز موجود در هوا می‌توانند عامل سرفه یا تشدید کننده آن باشند. همچنین رایحه‌های قوی مانند برخی عطرها، برای بعضی از افراد محرک ایجاد سرفه هستند.

هوا را راکد نگه دارید

از قرار گرفتن در معرض باد، باد کولر، دستگاه گرم‌کننده و تصفیه هوا دوری کنید. وزش باد با خشک کردن مجراهای هوایی و ایجاد احساس خارش معمولا سرفه را تحریک و وضع را بدتر می‌کند. همچنین جریان‌های هوایی باعث انتقال ذرات گرد و غبار به گلو می‌شوند.

تمرین‌های تنفس انجام دهید

بعضی از تمرین‌های تنفسی برای تسکین سرفه موثر هستند. می‌توانید تمرین تنفس لب غنچه ای را امتحان کنید. برای این تمرین با یک دم عمیق از بینی شروع کنید و تا ۲ بشمارید. سپس با غنچه کردن لب‌ها همه هوا را در حالی که تا ۴ می‌شمارید خارج کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آنتی‌بیوتیک‌هایی از دل طبیعت را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…