نکات حقوقی درباره اجاره خودرو

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرکت‌های اجاره دهنده خودرو، با ارائه انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی در تهران و شهرهای بزرگ دیده می‌شوند. هر کسی که قصد داشته باشد خودروی لوکس سوار شود، دیگر نیاز ندارد آن را خریداری کند. بلکه می‌تواند اتومبیل مورد نظرش را برای چند روز، چند ماه و حتی سالیانه اجاره کند.
اجاره کردن خودرو

اجاره کردن خودرو در موارد مختلفی مانند جشن‌های عروسی، مراسم خاص، استقبال از توریست‌‌ها و دیگر موارد، امری بسیار رایج است. شرکت‌هایی وجود دارند که امکان کرایه انواع مدل‌های خودرو را، براساس یک نمونه قرارداد اجاره خودرو، برای مشتریان فراهم می‌آورند. از منظر حقوقی، اجاره خودرو مشمول قوانین اجاره اشیا، از ماده ۴۶۸ تا ۵۰۲ قانون مدنی می‌شود. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم به بررسی اجاره خودرو از منظر حقوقی بپردازیم.

ذکر ویژگی‌های خودرو در قرارداد اجاره خودرو

مهم‌ترین نکته درباره خودرو مورد اجاره، مشخص بودن دقیق ویژگی‌های آن مانند مدل، رنگ، پلاک و غیره در قرارداد است. چنانچه این مشخصات بطور کامل تعیین نشود، قرارداد اجاره باطل خواهد بود.
هم‌چنین باید از وجود امکان استفاده از خودرو برای مشتری اطمینان حاصل کرد. خودرو نباید نقص فنی و مکانیکی داشته باشد و یا از نظر قانونی اجازه تردد نداشته باشد. زیرا همه این موارد خودرو را برای مشتری غیر قابل استفاده می‌کند. در صورت عدم رعایت این موارد، قراداد اجاره منتفی است.

توجه به این نکته ضروری است که چنانچه در هنگام مدت اجاره، ایرادی برای خودرو بوجود آید که صاحب ماشین، برای جلوگیری از ضرر خود ناچار به برطرف کردن فوری آن باشد، استفاده کننده نمی‌تواند از این امر جلوگیری کند. اما در این حالت اگر در استفاده شخص از خودرو خللی ایجاد شود، صاحب خودرو این اختیار را دارد تا معامله اجاره را فسخ نماید.

قانونی اجاره دادن خودرو

مسئولیت و وظایف طرفین قرارداد در اجاره خودرو

مسئولیت صاحب خودرو، تحویل خودرو بطور قابل استفاده با شرایط مشخص شده در موعد مقرر به شخص استفاده کننده است. به علاوه در ماده ۴۸۶ قانون مدنی آمده است که مواردی مانند تعمیرات و یا تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای استفاده از مورد اجاره، بر عهده مالک است. البته طبق ادامه همین ماده، طرفین می‌توانند خلاف آن را در قرارداد ذکر کنند و یا طبق عرف عمل نمایند.

در ارتباط با اجاره خودرو، با توجه به ماده ۴۹۰ قانون مدنی، شخص اجاره کننده خودرو، باید با رعایت مواردی مانند چک کردن کلی و فنی خودرو و رعایت حداکثر میزان سرعت و نظیر آن‌ها، به گونه‌ای از خودرو استفاده کند که موجب آسیب رسیدن به آن نشود. همچنین باید از خودرو برای مصرف مشخصی که در قرارداد ذکر شده است و یا عرف آن‌ را تعیین می کند، استفاده نماید.

به عنوان مثال، شخص نمی‌تواند از خودرویی که به عنوان خودرو عروس و داماد و برای تردد چند ساعته در شهر کرایه شده است در مسافرت بیرون شهری استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “مخدوش کردن پلاک خودرو چه عواقبی دارد؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …