بایدها و نبایدهای درمان سوختگی سطحی

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروز سوختگی در خانه یا محل کار امری بسیار شایع است. این عارضه بسیار دردناک و آزاردهنده بوده و نیاز به مراقبت دارد.
درمان سوختگی

همه سوختگی‌ها همیشه نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند. گاهی اوقات فرد می‌تواند سوختگی یا تاول را در خانه و با روش‌های ساده درمان کند. البته تمام روش‌های خانگی رایج واقعا اثرگذار نیستند. در این بخش از سلامت مجله دلتا روش‌های ساده درمان سوختگی سطحی و راه‌های درمانی غلط در این زمینه را به شما خواهیم آموخت.

اهمیت درمان سوختگی

سوختگی‌ها چه سطحی باشند چه عمیق، معمولا بستری مناسب برای رشد عفونت هستند. بنابراین رسیدگی به محل سوختگی و تمیز نگه داشتن آن فوق‌العاده مهم است.

درمان اولیه سوختگی

آب خنک

گرفتن محل سوختگی درجه یک یا دو زیر آب خنک به مدت ۲۰ دقیقه، منجر به خنکی پوست و جلوگیری از آسیب به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. این درمان درد را کاهش می‌دهد یا متوقف می‌کند.

تمیز کردن سوختگی

لازم است محل سوختگی به‌ آرامی تمیز شده و از حرکات خشن و سریع اجتناب شود. همچنین لازم است بدانید مایع درون تاول به درمان سریع‌تر تاول کمک می‌کند. بنابراین از باز کردن تاول‌ها بپرهیزید.

درمان خانگی سوختگی

بانداژ

اگر موقعیت سوختگی به گونه‌ای است که آلودگی ‌می‌تواند به راحتی وارد پوست شود، یا اگر تاول‌ها به بیرون سر باز کند، استفاده از باند می‌تواند مانع عفونت شود. مهم است باند را بطور آزاد بپیچید و از باندهای چسبنده استفاده نکنید.

پماد سوختگی

پمادهای گیاهی و غیرگیاهی فراوانی برای درمان و تسکین سوختگی در دسترس هستند. در این میان پماد کالاندولا، پماد زینک‌اکساید و در صورت وجود عفونت، پماد تتراسایکلین(با مشورت پزشک) اثربخشی سریع و قوی دارند.

آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا یک ضد التهاب طبیعی است که باعث افزایش گردش خون می‌شود. همچنین این گیاه دارای خواص ضدباکتری است و از عفونت جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی سوختگی

عسل

عسل یک ماده ضدباکتری و ضدالتهاب بوده و ترمیم‌کننده قوی بشمار می‌رود. به‌دلیل خاصیت چسبندگی عسل، لازم است در استفاده از آن برای سوختگی، حوصله کافی به خرج داده شود.

نبایدهای درمان خانگی سوختگی

برای درمان و تسکین سوختگی، باورها و روش‌های غلطی رایج هستند که نه تنها ناکارآمد هستند، بلکه می‌توانند باعث بدتر شدن سوختگی نیز بشوند. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

روغن‌ها

انواع روغن‌‌ها گرما را در پوست نگاه داشته و مانع از خنکی آن می‌شوند. نگاه داشتن گرما می‌تواند سوختگی را به جای بهبودی، بدتر کند. کره نیز اثر مشابه دارد.

درمان خانگی سوختگی

سفیده تخم مرغ

هیچ شواهدی وجود ندارد که تخم مرغ خام به تسکین سوختگی کمک می‌کند. احتمال بیشتر این است که تخم مرغ باعث انتشار باکتری‌های بیشتری در محل سوختگی شود.

یخ

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سردتر بودن یخ در خنک کردن پوست سوخته موثرتر عمل می‌کند. در حالی که یخ می‌تواند به پوست بچسبد و آسیب بیشتری ایجاد کند.

پیشنها مطالعه: مطلب درمان‌های فوری آفتاب سوختگی را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۰ ق٫ظ

      سپاس از شما کاربر همراه فرهیخته.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…