محاسبه رهن و اجاره ملک نامتعارف شده است

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطابق بررسی‌های صورت گرفته مالکان واحدهایی که در بازار فایل اجاره ثبت کرده‌اند در نحوه محاسبه رهن و اجاره نظر شخص خود را مقدم بر عرف قرار می‌دهند و تداوم این وضعیت منجر به آشفتگی در بازار رهن و اجاره شده است.
نحوه محاسبه رهن و اجاره

 محاسبه رهن و اجاره در بازار ملک همانند وضعیت خرید و فروش آن مدتی است که  آشفته  و بی‌نظم شده است. این التهاب و چندگانگی در نحوه قیمت‌گذاری به زعم کارشناسان و مشاوران باتجربه بازار ناشی از تورم بیش از دو برابری متوسط قیمت ملک در یک سال گذشته است.

به گزارش مجله دلتا، این افزایش قیمت که در برخی مناطق تهران افزایش سه تا چهار برابری داشته‌ سبب شده است که بازار رهن و اجاره نیز دستخوش تغییر جدی شود.

در شرایطی که صاحبان املاک نحوه محاسبه متعارف و منطقی میزان رهن و اجاره را تغییر داده‌اند، مستاجران نیز تمدید قرارداد را به تغییر مورد اجاره ترجیح می‌دهند.

نحوه محاسبه رهن و اجاره بر اساس متراژ

پیمان یزدانی، سرپرست واحد رهن و اجاره آژانس ۵ هلدینگ دلتا در گفت‌وگو با مجله دلتا در ارتباط با وضعیت رهن و اجاره در بازار املاک گفت: بخش رهن و اجاره متاثر از بخش خرید و فروش با بی‌نظمی‌هایی روبرو شده است.

یزدانی افزود: اگر قبلا بنا به عرف بازار مستاجر برای اجاره، ملزم به پرداخت ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل قیمت ملک بود، الان این عدد براساس متراژ و متناسب با سلیقه مالک تعیین می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: عواملی مثل محله، خیابان و سن بنا از مواردی است که در عرف بر قیمت اجاره بها اثر گذار است اما هم اکنون این موارد از نحوه محاسبه کنار گذاشته شده و شاهد  هستیم که در منطقه‌ای مثل جردن اجاره بها از هر متر مربع ۲ میلیون و پانصدهزارتومان تا ۴ میلیون تومان متغیر است.

محاسبه رهن و اجاره

اصرار بر رهن یا اجاره به شرایط موجر بستگی دارد

سرپرست واحد رهن و اجاره آژانس ۵ دلتا در پاسخ به این سوال که فضای کلی حاکم بر بازار به رهن کامل گرایش دارد یا اجاره گفت: برای پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که ما در بخش رهن و اجاره با دو نوع موجر مواجه هستیم.

وی افزود: دسته اول مالکانی هستند که اجاره خانه را به عنوان منبع درآمد ماهانه درنظر می‌گیرند و طبیعی است این دست از مالکان خواهان افزایش اجاره بها در مقابل پیش‌پرداخت کمتر هستند.

یزدانی در تشریح وضعیت دسته دوم موجران گفت: دسته دوم  مالکانی هستند که در بازار ملک به عنوان سرمایه‌گذار فعال نقش‌آفرینی می‌کنند. این گروه به‎طور عام رهن کامل را در قرارداد ترجیح می‌دهند، چراکه با پول رهن املاک خود ملک جدید می‌خرند یا کاستی ناشی از خرید ملک را جبران می‌کنند. در هر صورت بازار با هر دو نوع موجر مواجه است و نمی‌توان تمایز مشخصی در این باره قائل شد.

بازار رهن و اجاره دیگر فصلی نیست

مشاور با تجربه بازار املاک با تاکید بر این موضوع که علاوه بر تغییر در نحوه محاسبه رهن و اجاره ، زمانبندی فصلی نیز در این خصوص تغییر کرده گفت: پیش‎تر فصل بهار و تابستان جزو فصل‌های طلایی رهن و اجاره بود؛ اما هم اکنون این شرایط تا حدی دستخوش تغییر شده و نمی‌توان گفت در زمستان یا پاییز بازار رهن و اجاره به طور کامل راکد می‌شود.

وی در پایان در مورد چرایی این موضوع گفت: دلیل این تغییر وضعیت علاوه بر افزایش تعداد مستاجران،  تا اندازه‌ای مربوط به تغییر در سبک زندگی و کوچک‌تر شدن خانواده‌ها است. الان خانواده‌ها اغلب دو تا چهارنفره هستند و مدیریت وضعیت فرزندان به لحاظ مدرسه نیز به دلیل امکانات رایج سهل‌تر شده است و خانواده‌ها به شرط توان مالی متناسب با ملک از انعطاف بیشتری در نقل مکان برخودار هستند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…