روش‌های طبیعی مبارزه با بی‌خوابی

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوب نخوابیدن باعث خستگی روزانه، بی‌حالی، بی‌ثباتی عاطفی، اختلال حافظه، تحریک پذیری و عملکرد ضعیف در افراد می‌شود.
رفع بی خوابی

بی‌خوابی به معنای ناتوانی در خوابیدن یا از خواب پریدن بیش از حد در شب است. گرچه بروز بی‌خوابی گه‌گاه امری عادی است، این عارضه معمولا عملکرد روزانه را مختل می‌کند. بی‌خوابی یک مشکل شایع در رده‌های مختلف سنی است که افراد زیادی بدنبال درمان آن هستند. برای شناخت روش‌های درمان و رفع بی خوابی در ادامه با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.

قرار گرفتن در معرض نور

اگر مشکل خوابیدن در شب یا سندروم تاخیر در خواب دارید، باید روزها بیشتر در معرض نور قرار بگیرید. قرار گرفتن در معرض نور با افزایش تولید ملاتونین(هورمون خواب) نقش اساسی در دستور مغز برای به‌خواب رفتن و بیدار شدن از خواب دارد. پیاده‌روی خارج از خانه و نور درمانی به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تکنیک‌های مراقبه

تمرین مراقبه منظم با تنفس آرام باعث کاهش میزان هورمون استرس می‌شود. در نتیجه انجام این تکنیک‌ها پیش از خواب، در ایجاد آرامش و افزایش کیفیت خواب موثر است.

درمان بی خوابی

رایحه‌درمانی

رایحه برخی از گیاهان یا روغن‌های گرفته شده از آنها، در آرام‌بخشی و احساس آسودگی تاثیر فراوانی دارد. برای مثال ریختن چند قطره روغن اسطوخودوس روی ملحفه‌ها یا گذاشتن یک کیسه کوچک حاوی این گیاه اطراف بالش، زمان به‌خواب رفتن را تسریع می‌کند.

عدم مصرف کافئین و سیگار

کافئین و نیکوتین تاثیر قابل توجهی بر روی خواب داشته و باعث بی‌خوابی و کم‌خوابی می‌شوند. بنابراین مصرف قهوه، چای، نوشابه، شکلات و همچنین سیگار کشیدن قبل از خواب منجر به اختلال در خواب خواهد شد.

گیاهان دارویی

بابونه گیاهی است که بطور سنتی برای کاهش تنش عضلانی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین هضم را آسان نموده و اضطراب را کاهش می‌دهد. دمنوش یا عرق بهارنارنج و اسطخودوس نیز اثری مشابه در رفع بی خوابی دارند.

درمان بی خوابی شبانه

موسیقی ملایم

موسیقی آرام یکی دیگر از درمان‌های بی‌خوابی است که می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. موسیقی یک درمان موثر برای بهبود کیفیت خواب، کاهش بیداری شبانه، افزایش زمان خواب و افزایش رضایت‌مندی از خواب شناخته شده است.

تحرک کافی

کم‌تحرکی می‌تواند در بی‌‌خوابی تاثیرگذار باشد. چراکه هنگام شب باعث وجود انرژی اضافی در بدن و اختلال خواب می‌شود. ورزش می‌تواند خواب عمیق در شب را بهبود ببخشد. در مقابل، تمرین شدید قبل از خواب می‌تواند میزان آدرنالین بدن را افزایش داده و منجر به بی‌خوابی شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این ۸ بیماری شما را بی‌خواب می‌کند را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۲۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

      با سلام و سپاس از همیاری مهربانانه شما کاربر گرامی.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…