مزاحمت تلفنی و مجازات آن در قانون

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هرگاه کسی به‌ وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
مزاحمت تلفنی و مجازات

به عنوان مثال تصور کنید که اگر بعد از هر مزاحمت تلفنی، قربانیان این جرم، موضوع را پیگیری کنند. در این صورت تعداد مزاحمت‌ تلفنی تا چه اندازه کمتر خواهد شد؟ اما معمولا مردم از کنار این جرم می‌گذرند و به دنبال آن، مرتکب این جرم نیز وقتی با واکنشی مواجه نمی‌شود، به ارتکاب آن ادامه می‌دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم مزاحمت تلفنی و مجازات آن می‌پردازیم.

انواع مزاحمت تلفنی

مزاحمت‌های تلفنی به صورت‌های گوناگون انجام می‌گیرد:

  • سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.
  • فحاشی و بیان حرف‌های رکیک نسبت به مخاطب و در مواردی دادن اخبار کذب و غیرواقعی به مخاطب و نیز بیان تهمت‌های ناروا که ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.
  • عنوان اخبار کذب و تکان‌دهنده که گاهی اوقات باعث شوک آنی می‌شود و آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند.

جرم مزاحمت تلفنی

چه مجازاتی در انتظار مجرمان است؟

مجازات مرتکب جرم مزاحمت تلفنی، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، در صورت شکایت شاکی، طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود و در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد. به این دلیل که این جرم از جرایم عمومی است و قانون مجازات اسلامی این جرم را در شمار جرایم قابل گذشت محسوب نکرده است.

اگر در اثر ارتکاب عمل مزاحم، شخص متحمل ضرر و زیان مادی هم شود، در این صورت مطابق قوانین جاری کشور، شاکی می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه‌های حقوقی به همراه دلایل اقدام کند.

هرگاه دادگاه، متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند و هرگاه نیاز بیشتر به تحقیق درباره ورود خسارت مدعی خصوصی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام کند.

یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط ‌شده است. صدای ضبط‌ شده در رسیدگی به یک پرونده جزو موارد کمک کننده محسوب می‌شود. گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده، ساختگی باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “اثبات مزاحمت به چه صورت است؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۴۷ ب٫ظ

  3. ساسان خاکسار

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ق٫ظ

    ممنونم.جالب بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۲۶ ق٫ظ

      سپاس از شما کاربر فرهیخته

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …