بالا آمدن آب دریا، حقیقتی انکارناپذیر

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها و دریاها عواقب متعددی به دنبال دارد که بالا آمدن آب دریا یکی از این عواقب است.
بالا آمدن آب دریا

بالا آمدن آب دریا پیش از هر چیزی، می‌تواند روی شهرهای ساحلی اثر گذاشته و زندگی مردم این مناطق را با خطری جدی مواجه کند. اما آیا می‌توان با این خطر مقابله کرد؟ آیا این موضوع پدیده‌ای اجتناب ناپذیر و ناشی از قهر طبیعت است؟ در این مطلب همراه مجله دلتا باشید.

بالا آمدن آب دریا و چالش‌ها و فجایعی که برای بشر به دنبال خواهد داشت

مطالعات نشان می‌دهد که سطح آب دریاها به سرعت در حال بالا آمدن است و اگر موانع مناسبی در سواحل احداث نشود طوفان‌ها و سیل‌های ناشی از آن می‌تواند به فجایع بزرگی در شهرهای ساحلی و پرجمعیتی مثل بمبئی منجر شود. اما با تغییراتی که در الگوی آب و هوا به وجود آمده است شدت بارش‌های سیل آسا در حال افزایش است و بالا آمدن آب دریا نیز به تشدید آن منجر می‌شود.

بمبئی یکی از قطب‌های هندوستان است که اقتصادی به سرعت در حال رشد دارد و فجایعی مانند این می‌تواند زندگی و درآمد میلیون‌ها انسان را در معرض خطر قرار دهد. استفان هالگات اقتصاد دان مرکز کاهش و مقابله با بلایای طبیعی در بانک جهانی معتقد است چالش اصلی زمانی شروع می‌شود که ما باید مردم را برای اتفاقی آماده کنیم که هنوز قابل مشاهده نیست.

مردم باید بدانند که کوچک‌ترین تغییر در سطح آب دریا می‌تواند خطرات و عواقب اقتصادی بسیاری در پی داشته باشد.

 خطرات ناشی از بالا آمدن آب دریا

خطرات ناشی از بالا آمدن آب دریا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۰۵ متوسط خسارت‌های ناشی از سیل در شهرها به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است و حتی اگر انسان‌ها تولید گاز دی اکسید کربن را محدود کنند( که با شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد) باز هم سطح دریاها تا سال ۲۰۵۰ حدود بیست سانتی‌متر افزایش خواهد یافت. این میزان بالا آمدن آب دریا می‌تواند خطر سیل‌ها و بارش‌های شدید را در شهرهای ساحلی مثل بمبئی بیش از دو برابر افزایش دهد.

پیش‌بینی‌ها

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بالا آمدن آب دریاها و سیل ناشی از آن خسارتی بیش از یک تریلیون دلار به جا بگذارد مگر این که ساکنان این شهرها برای موقعیت جدید آماده باشند. هالگات معتقد است که سرمایه گذاری برای مقابله با اثرات ناشی از بالا آمدن آب دریا می‌تواند خطر و خسارت ناشی از این پدیده را کاهش دهد و وظیفه ما در این شرایط، بیش از هر چیزی دیگری آگاه سازی مردم و مسئولان است.

بمبئی تنها شهری نیست که با خطرات و عواقب ناشی از بالا آمدن آب دریا مواجه است بلکه همه شهرهای ساحلی آسیا که در حال رشد سریع اقتصادی هستند و جمعیتی بالاتر از ده میلیون نفر دارند با این خطر روبرو می‌باشند.

مانند داکا پایتخت بنگلادش، مانیل پایتخت فیلیپین و جاکارتا پایتخت اندونزی که در ریسک بیشتری قرار دارند و طبق بررسی‌ها این شهر هر سال بطور متوسط ۲۰ تا ۲۸ سانتی متر بیشتر به زیر آب فرو می‌رود.

واقعیت این است که خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد و شهرهای ساحلی بزرگ باید برای افزایش سطح آب تا یک متر هم آمادگی داشته باشند چون در غیر این صورت عواقب ناشی از این تغییرات، جبران ناپذیر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تولید و استفاده از انرژی بادی باعث گرم تر شدن زمین می‌شود! را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…