نکاتی درباره رنگ‌ها که کسی به شما نگفته است!

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رنگ‌ها، دارای ویژگی‌هایی هستند که قادرند تاثیرات خاصی را بر روی انسان‌ها ایجاد کنند. رنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث تقویت اثر بخشی تسکین دهنده باشند.
روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ‌ها از دیرباز مورد توجه روانشناسان بوده است. اگرچه دانشمندان هنوز دلیل علمی روشنی‌ برای ارتباط بین هر رنگ و ایجاد احساسات مختلف در ما پیدا نکرده‌اند، اما اینکه چنین ارتباطی وجود دارد به عنوان یک حقیقت در روانشناسی رنگ‌ها پذیرفته شده است. بنابراین با در نظر گرفتن اینکه هر رنگی می‌تواند بر احساسات مختلف ما تاثیر بگذارد یا باعث ایجاد احساس خاصی در ما شود، می‌توان در رنگ آمیزی محیط خانه یا محل کار، از تکنیک روانشناسی رنگ ها بهره برد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا نکاتی درباره روانشناسی رنگ ها به شما خواهیم گفت.

در تکنیک روانشناسی رنگ ها هر رنگی چه احساسی ایجاد می‌کند؟

ما گاهی در مورد اینکه رنگ سبز رنگ حسادت است یا رنگ آبی تیره باعث ایجاد غم می‌شود شنیده‌ایم. آیا واقعا این رنگ‌ها نشانه‌ این احساسات هستند و یا چنین احساساتی را به ما القا می‌کنند؟

در روانشناسی رنگ‌ها به هر رنگی یک شخصیت داده شده است. شخصیتی که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در نتیجه اگر فرض کنیم هر رنگی برای خودش یک شخصیت دارد، بنابراین هر رنگی که بیشتر در یک اتاق وجود داشته باشد مثل شخصیتی است که بر آن محیط تاثیر گذار خواهد بود.

از طرفی هر یک از طیف‌های مختلف از یک رنگ نیز، تاثیرات مختلف خودشان را دارند و برانگیزاننده‌ احساسات مختلف هستند. مثلا از روشن‌ترین آبی تا تیره‌ترین آبی، هر یک شخصیت جداگانه‌ای دارند. مثلا اگر چه رنگ قرمز یک رنگ تند و پرتکاپو به حساب می‌‌آید اما اگر کمرنگ شده و به رنگ صورتی تبدیل شود ارتعاش کاملا متفاوتی خواهد داشت و از تندی و تیزی آن کاسته می‌شود.

دو گروه اصلی در روانشناسی رنگ ها

در روانشناسی رنگ ها دو گروه رنگ‌های سرد و گرم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای طراحی اتاق یا خانه یا محل کار، بهترین راه این است که بین رنگ‌های سرد و گرم، تعادل برقرار کنید. تعادل بین گرمی و سردی محیط، بهترین نوع طراحی رنگ هاست. بنابراین بهتر است تلفیقی از هر دو طیف رنگی را انتخاب کنید.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم که در یک سمت طیف رنگ‌ها قرار دارند شامل قرمز و نارنجی و زرد و انشعابات آن‌ها هستند. رنگ نارجی-قرمز یا  زرد-سبز تابش بیشتری داشته و در دسته رنگ‌های دنج قرار دارند. این رنگ‌ها باعث می‌شوند یک اتاق کوچک، کوچک‌تر به نظر برسد و یک فضای بزرگ تبدیل به یک فضای دنج و صمیمی‌ شود.

رنگ‌‌های سرد

این رنگ‌ها در طیف مقابل رنگ‌های گرم قرار دارند که شامل آبی، سبز، بنفش و رنگ‌های آبی-سبز هستند. این رنگ‌ها تاثیر آرامش بخش دارند. استفاده از این رنگ‌ها باعث می‌شود آن اتاق بزرگ‌تر نشان داده شود. بهتر است از این رنگ‌ها در اتاق‌هایی که در معرض تابش زیاد نور خورشید است استفاده شود و در اتاق‌هایی که نور طبیعی کمی‌ از رنگ‌های سرد دارند کمتر استفاده شود.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه جزو رنگ‌های خنثی هستند. رنگ‌های سفید و سیاه دارای زیرمجموعه‌های زیادی هستند که هم در دسته‌ رنگ‌های سرد قرار دارند و هم درگروه رنگ‌های گرم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با آسانسور به فضا بروید را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…