چه رازی در ضمیر خودآگاه است؟

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از داده‎‌هایی که به ضمیر خودآگاه ما وارد می‌شوند بصورت غیر مستقیم است یعنی تجربیات شخصی خودمان نیستند، بلکه تجربیات یا دانش دیگران است که از طریق مطالعه یا دیدن و شنیدن در اختیار ما قرار می‌گیرد.
ضمیر خودآگاه

آیا تا به حال  شده در تاریکی شب، یک چیز عجیب غریب ببینید که ندانید چیست و کمی‌ هم بترسید؟ آیا شده که شما و دوستتان در یک زمان به یک شی ناشناس نگاه کنید اما دو تا تعریف مختلف برای آن شی داشته باشید؟ نگران نباشید این‌ها مواردی هستند کاملا طبیعی و برآمده از زاویه‌ی نگاه شماست. اما بر می‌گردیم به سوال اصلی: ضمیر خودآگاه چیست؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره ضمیر خودآگاه صحبت خواهیم کرد.

ضمیر خودآگاه چیست؟

گر چه در طول تاریخ بشر، بسیاری از دانشمندان سعی کرده‌اند تعاریف خودشان را در مورد ضمیر خودآگاه ارائه دهند، هنوز یک تعریف یکسان و واحدی برای ضمیر خودآگاه وجود ندارد.

فقط یک نفر در این دنیا وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید ضمیر خودآگاه شما چیست. آن شخص خود شما هستید. بله خود شما. هر شخصی خودش نسبت به ضمیر خودآگاه خودش آگاهی کامل داشته باشد نیازی ندارد کسی آن را برایش توضیح دهد.

همین‌که می‌دانید می‌توانید تصمیم‌های خودتان را بگیرید، یا هر لحظه تصمیم‌تان را عوض کنید. همین‌که علاقه‌مندی‌های شخصی خودتان را دارید. همین‌که توانایی حل مشکلاتی که برایتان رخ می‌دهد را دارید و می‌توانید راه حل جدید پیدا کنید. همه و همه‌ در واقع کاری است که توسط ضمیر خودآگاهتان انجام می‌شود.

ضمیر خودآگاه، اساسی‌ترین بخش مغز و ساختار فکری ما را تشکیل می‌دهد

عملکرد آن بسیار پیچیده است و جالب اینکه برای هر شخصی نیز متفاوت است. برای همین هنوز تعریف واحدی برای بخش خودآگاه مغز وجود ندارد. ما در عین حالی‌که هر روز و هر لحظه از این بخش استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم آن را بصورت همگانی تجزیه تحلیل کنیم

ضمیر ناخودآگاه

عملکرد ضمیر خودآگاه در هر شخص

وقتی قصد دارید یک تعریفی از یک شی ارائه دهید، اولین کاری که نیاز است انجام دهید این است که به دقت به آن جسم نگاه کنید.  نگاه شما از یک زاویه‌‌ دید مشخص است و اگر فقط از همان زاویه آن جسم را تعریف کنید یک تعریف تک بعدی است. اما اگر شی را بچرخانید تا زاویه‌های دیگرش را هم ببینید، در نهایت بهتر می‌توانید به یک تعریف کامل و شفاف‌تری از آن شی برسید. این کار توسط بخش خود آگاه مغز انجام می‌شود.

بخش خود آگاه، در مغز قرار دارد و توانایی این را دارد که در آنِ واحد،  چندین و چند محاسبه را باهم انجام دهد و به یک یا چند نتیجه برسد.

به عبارتی دیگر، شما از طریق یک‌سری ورودی، به بخش خودآگاه مغزتان مقداری داده می‌دهید و سپس خروجی آن می‌شود اعمال و افکارتان و احساسات شما. در واقع اگر یک فکر خاصی به ذهنتان برسد نتیجه‌ عملکرد همزمان چندین و چند داده‌ مختلف است که در بخش خودآگاه بصورت یک نسخه در آمده و حالا یک فکر واحد را تشکیل داده است.

آیا می‌توان ضمیر خودآگاه را حس کرد؟

فرض کنید قصد دارید یک روز را با بی‌خیالی کامل سپری کنید و اصلا به هیچ چیز فکر نکنید و  مغزتان را به کار نیندازید. اما غیر ممکن است. مغز شما حتی در تنبل‌ترین روزها نیز،  بیشتر از ۵۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند. این مقدار معادل ۲۰ در صد از کل انرژی بدن در طی  یک روز است و شما چه بخواهید چه نخواهید، این میزان انرژی مصرف می‌شود بدون اینکه حس کنید مغزتان دارد فعالیت می‌کند.

این نوع فعالیت‌های مغزی و بدنی،  بخشی از عملکرد ضمیر خودآگاه است که شما آنها را حس نمی‌کنید. اگر قرار بود آنها را حس کنید واقعا عذاب آور بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بالا آمدن آب دریا، حقیقتی انکارناپذیر را مطالعه کنید.

 

 

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۲۲ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه همیشگی مجله دلتا.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…