بیابانی که شنهایش طلاست

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرزمین عرب، بیش از هر چیز به سبب وجود صحراهای پهناور با ماسه‌های طلایی رنگ در دنیا شهرت دارد. یکی از بزرگ‌ترین صحراهای ماسه‌ای دنیا در این سرزمین ربع الخالی است.

ربع الخالی نام وسیع ترین کویر دنیا در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان است. چهار کشور از شبه جزیره عربستان شامل عربستان سعودی، یمن، امارات و عمان؛ سهمی از این گنجینه طبیعی زیبا دارند. در این مطلب از دلتامگ هر آنچه که درباره بیابان ربع‌ الخالی باید بدانید برایتان بازگو می کنیم.

درباره بیابان ربع‌ الخالی

ربع‌ الخالی منطقه بیابانی و شنی گسترده‌ای است که جزئی از صحرای عربی بشمار می‌رود. این بیابان طلایی یکی از بزرگترین صحراهای شبه‌جزیره عربستان است. سطح این بیابان از تپه‌های شنی مایل به رنگ قرمز و نارنجی پوشیده شده است. این شنها در زیر نور آفتاب مانند دشتی از طلا خودنمایی می‌کنند. جالب است بدانید بیابان ربع الخالی به عنوان یکی از مهم‌ترین شن‌زارهای دنیا، در چندین فیلم بین المللی نظیر جنگ ستارگان و ماتریکس به نمایش درآمده است.

صحرای ربع الخالی

فعالیت های هیجان انگیز در ربع الخالی

گردشگران می توانند از رانندگی یا شترسواری روی تپه‌های شنی، هیجانی وصف نشدنی را تجربه نمایند و با مستقر شدن در فضای بکر بیابان، غرق در سکوت شب‌های رویایی با تلألو سحرآمیز ستارگان شوند.

زندگی با بادیه نشین‌های عرب، یکی از فوق العاده‌ترین تجربیات این سفر است. آشنایی با سبک زندگی، نوع خانه‌ها و غذاهای این مردم اصیل و شنیدن داستان‌های قدیمی درباره بیابان عمان و فرهنگ مردم بسیار لذت بخش است.

ربع الخالی

در ربع الخالی کجا بمانیم و چه بخوریم؟

به سبب شرایط سخت این منطقه هیچ‌گونه امکانات و تسهیلات گردشگری برای اقامت گردشگران وجود ندارد. با این حال آسمان شفاف و صاف این بیابان و ستاره‌های درخشان، گردشگران را برای اقامتی یک یا دو روزه در دل کویر ترغیب می‌نمایند.

مطلب پیشنهادی:  غارهای مولو؛ دیدنی ترین جاذبه گردشگری مالزی

شرکت های گردشگری بسیاری در عمان با فراهم کردن امکاناتی نظیر چادر و تهیه غذاهای خوشمزه سنتی عمان از بادیه نشین‌های عرب، این اقامت رویایی را برای گردشگران تسهیل می‌نمایند.

شبه جزیره عربستان

آب و هوای ربع الخالی

آب و هوای این منطقه در رده بیش از حد خشک قرار گرفته است و این بدان معناست که این بیابان فاقد آب برای رشد گیاهان و بقای حیوانات است. بارندگی در این‌جا سالیانه کمتر از ۳ سانتی متر است. دمای هوا نیز روزانه بین ۴۷ درجه سانتی‌گراد تا ۵۱ درجه سانتی‌گراد می باشد.

بیایانی در عمان

با وجود شرایط سخت محیطی در کویر زیبای ربع الخالی، چندین قبیله از شبه جزیره عربستان خود را با این شرایط وفق داده‌اند و با سازگاری و همسو شدن با طبیعت، زندگی را در این تپه های شنی شگفت انگیز به جریان انداخته‌اند. بیشتر این قبایل، حاشیه کویر را برای زندگی انتخاب نموده‌اند.

یک نظر

  1. ناشناس

    16 اسفند 1402 در 2:14 ب.ظ

    خیلی زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

فواید کوهنوردی ناشتا

ورزش کردن به صورت ناشتا یا روزه داری ، یکی از روشهای تمرینی است که گاها توسط ورزشکاران یا …