باورهای غلط درباره رژیم سم‌زدایی

۱۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها رژیم‌ سم‌زدایی از هر زمان دیگری محبوب‌تر شده است. ادعای این دست رژیم‌ها این است که با پیروی از آن‌ها، خون شما پاک‌سازی شده و مواد سمی مضر بدن از بین می‌رود.
رژیم سم زدایی

اکثر برنامه‌های رژیم سم‌زدایی بر محدودیت چشمگیر کالری دریافتی و مصرف آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها استوارند. اما بر اساس اظهارات بسیاری از متخصصان تغذیه، رژیم‌های سم‌‌زدایی ریشه علمی ندارند و حتی ممکن است این رژیم‌های غذایی با تاثیر معکوس فرد را با اضافه‌ وزن یا سوءتغذیه مواجه کنند. در این مطلب از مجله دلتا با رژیم سم زدایی و تاثیر آن بر سلامت بیشتر آشنا می‌شویم.

رژیم سم‌زدایی چیست؟

در علم پزشکی اصطلاح «سم‌زدایی» نوعی فرایند است که در آن بدن با اقدامات پزشکی از الکل و داروها و سموم پاک می‌شود. اما نظریه رژیم سم زدایی متفاوت است. بسیاری از این نظریه‌ها به رهایی بدن از سمومی اشاره دارند که در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو می‌شویم. در نگاه اول این هدف خوب به ‌نظر می‌رسد. در حالی که هیچ تحقیق بالینی، ادعاهای دنبال کنندگان این رژیم را ثابت نکرده است.

باورهای غلط درباره رژیم سم‌زدایی

رژیم سم زدایی به افزایش انرژی کمک می‌کند

برخی رژیم‌های سم زدایی میزان کالری دریافتی بدن را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد. بدون دریافت انرژی کافی، احتمال بروز بی‌حالی و خستگی فرد وجود دارد. علاوه بر این، مصرف کالری کم، بعد از اتمام دوره، اشتهای فرد را برای پرخوری افزایش می‌دهد.

باید در رژیم سم زدایی از مکمل‌های مخصوص استفاده کرد

لازم است بدانید زمانی‌ که رژیم غذایی خوب شامل همه گروه‌های مواد غذایی را داشته باشید، فیبر مورد نیازتان را دریافت می‌کنید. همچنین دریافت مایعات کافی به تامین انرژی بدن و سوخت‌وساز سالم کمک می‌کند. بنابراین نیازی به مکمل نخواهید داشت.

رژیم سم زدایی کاهش وزن

دمنوش‌های پاک‌سازی روده سم‌زدایی را افزایش می‌دهند

هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف محصولات ملین به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. برنامه‌های سم‌زدایی محتوی ملین‌ها، ممکن است موجب اسهال شدید شده و در نهایت فرد را با کم‌آبی و عدم‌تعادل الکترولیت‌ها مواجه کنند. عوارض این مشکل خطرناک را همواره باید مدنظر داشت.

رژیم سم زدایی به بهبود بیمار‌ی‌ها کمک می‌کند

رژیم سم‌‌زدایی نه‌تنها برای برخی بیماری‌های خاص مفید نیست، بلکه ممکن است موجب تشدید آنها نیز بشود. هیچ تحقیقاتی مبنی بر تأثیر مثبت این رژیم بر بهبود فشار خون، کلسترول یا بهبود سلامت قلب وجود ندارد. این رژیم می‌تواند برای افراد دیابتی خطرناک هم باشد.

سخن آخر

بطور کلی رژیم‌های سم‌زدایی، نسبت به سایر رژیم‌ها مزیت چندانی ندارند. حتی اثرات آنها نیز در کوتاه مدت از بین خواهد رفت. ضمن اینکه این رژیم‌ها درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌های لازم را به بدن نمی‌رسانند. بهتر است برای سم‌زدایی واقعی و کاهش وزن موثر، یک برنامه طولانی مدت برای اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا باید غذای ارگانیک بخوریم؟ را بخوانید.

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۴۵ ق٫ظ

  4. عرفان

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ق٫ظ

      از همراهی شما کاربر فرهیخته سپاس گزاریم.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۳۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…