چگونه سطح اکسیژن خون را بالا ببریم؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
افزایش اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون مقداری است که نشان می‌دهد گلبول‌های قرمز چقدر اکسیژن را حمل می‌کنند. اکسیژن موجود در جریان خون در مقابله با بیماری، تامین انرژی لازم بدن و کمک به عملکرد سیستم ایمنی مؤثر است. پایین‌بودن سطح اکسیژن خون نشان‌دهنده وجود مشکلی در ریه‌ها یا سیستم گردش خون است. در این مطلب از مجله دلتا به مقدار طبیعی و راه‌های افزایش اکسیژن خون می‌پردازیم.

میزان نرمال اکسیژن خون چقدر است؟

اگر سطح اکسیژن خون را با دستگاه پالس اکسی‌متر (به شکل SPO2) اندازه‌گیری کنید، میزان نرمال اکسیژن خون معمولا رقمی بین ۹۵ و ۱۰۰ به‌شکل درصد است. اکسیژن اشباع کمتر از ۹۵ درصد پایین در نظر گرفته می‌شود.

آگاهی از میزان نرمال اکسیژن خون بسیار مهم است. به‌ویژه بدلیل اینکه ممکن است به کرونا مبتلا باشید. وقتی سطح اکسیژن خون پایین بیاید ممکن است دچار سردرد، تنگی نفس، تپش قلب و گیجی شوید.

میزان نرمال اکسیژن خون

اندازه‌گیری اکسیژن خون در خانه

از آنجا که دستگاه اکسیژن‌سنج خون، ابزاری غیرتهاجمی است، در خانه نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. این دستگاه در بسیاری از فروشگاه‌های کالای پزشکی عرضه می‌شود. هنگام استفاده از این دستگاه لازم است نکاتی را بدانید.

برای مثال اگر دست شما در زمان استفاده از دستگاه ثابت و بی‌حرکت نباشد نتیجه اشتباه خواهد بود. همچنین اگر دستتان به دلایلی نظیر شستشو با آب، گرم‌تر یا سردتر از حالت عادی باشد، طبیعتا دستگاه عدد اشتباهی نشان خواهد داد.

چگونه اکسیژن بیشتری دریافت کنیم؟

به‌ پهلو خوابیدن

وقتی به ‌پشت می‌خوابید، وزن بدن به مجاری تنفسی و ریه‌ها فشار می‌آورد و موجب انسدادهای غیرضروری می‌شود. به‌پهلو خوابیدن موجب راحتی در تنفس می‌شود.

استنشاق هوای تازه

پنجره‌ها را باز کنید و جریان هوا ایجاد کنید. هوای تازه به شما انرژی می‌دهد و اکسیژن بیشتری را وارد ریه‌هایتان می‌کند.

نوشیدن آب

برای اکسیژن‌رسانی و دفع دی‌اکسیدکربن باید آب کافی به ریه‌ها برسد. نوشیدن آب کافی روی سطح اکسیژن خون اثر می‌گذارد. خصوصا اگر بدلیل عوارض بیماری مانند کرونا بدنتان مدام در حال از دست دادن آب باشد.

میزان نرمال اکسیژن خون

مصرف موادغذایی سرشار از آهن

گلبول‌های قرمز وظیفه انتقال اکسیژن را در سراسر بدن به‌ عهده دارند و آهن ماده معدنی اصلی برای این سلول‌ها است. منابع آهن شامل سبزیجات برگ‌‌سبز مانند اسفناج، میوه‌هایی مانند سیب، حبوبات و پروتئین‌های بدون چربی مانند تخم‌مرغ و ماهی هستند.

انجام تمرین‌های تنفسی

تنفس آرام و عمیق سطح اکسیژن خون را افزایش می‌دهد. اکسیژن از طریق سیستم تنفسی به خون درون بدن انتقال می‌یابد. بنابراین اگر تنفس‌تان بهینه نباشد، روی سطح اکسیژن خون اثر می‌گذارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نکاتی برای تقویت ریه‌ها پس از بیماری را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…