سه دلیل که باعث از بین رفتن قرارداد‌ها می‌شود

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مواردی وجود دارد که قرارداد منحل می شود. انحلال قرارداد یعنی، عقدی که به صورت درست منعقد شده است اما به علت خاصی اجرا نمی‌شود. یعنی عقد قابلیت اجرا و کامل شدن داشته است ولی یک سبب و علتی باعث شده است تا اجرای آن بی اثر باشد و در واقع عقد منحل شود.
دلایل از بین رفتن قراردادها

همان‌طور که بسته شدن قرارداد‌ها نیاز به دلیل و شرایط خاص دارد، انحلال‌ آن‌ها هم نیاز به تحقق شرایط خاصی دارد. به‌ عبارت دیگر عقود در شرایط خاصی منحل می‌شوند که با توجه به تنوع شرایط متوجه می‌شویم که انحلال به سه قسم کلی تقسیم می‌شود. در ادامه با مجله دلتا در توضیح دلایل از بین رفتن قرارداد‌ها همراه باشید.

قرارداد به سه دلیل منحل می‌شود

۱- اقاله  ۲- فسخ  ۳- حکم قانون

موارد انحلال عقد

اقاله

همان دو نفری که عقد را بسته‌اند، می‌توانند توافق کنند و عقد را بر هم بزنند. یعنی توافق طرفین عقد در بر هم زدن عقد را، اقاله می‌گویند. اقاله مربوط به طرفین عقد است. برای مثال اگر یک طرف فوت شود، دیگر اقاله ممکن نیست و وراث نمی توانند اقاله کنند.

اقاله خودش یک عقد است. تعریف عقد شامل اقاله هم می شود( عقد یعنی توافق دو یا چند اراده به منظور ایجاد اثر حقوقی). اثر حقوقی اقاله به هم خوردن عقد قبلی است. اقاله فقط مربوط به عقد است. یعنی ایقاع(یک قرارداد یک طرفه است و نیازی به رضایت طرفین نیست) را نمی توان اقاله کرد.

فسخ

یکی دیگر از دلایل از بین رفتن قرارداد‌ها فسخ می‌باشد. فسخ در لغت به معنای نقض، تباه کردن و شکستن آمده است.

فسخ که به آن انحلال ارادی قرار داد نیز گفته می‌شود، در اصطلاح حقوقی عبارت است از پایان دادن حقوقی به قرار داد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث. فسخ بر هم زدن عقد با یک اراده است و بصورت یک‌طرفه امکان‌پذیر است.

حکم قانون

گاهی اوقات یک حادثه‌ای رخ می دهد و قانون به علت آن حادثه، حکم به انحلال قرارداد می دهد. یعنی اراده‌ای در آن نیست و کسی نمی‌خواهد عقد منحل شود. به این انحلال، انفساخ می‌گویند.

انفساخ هم در عقود لازم اتفاق می افتد و هم در عقود جایز. انفساخ در عقود لازم، در ماده ۳۸۷ قانون مدنی توضیح داده شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی، وجه التزام در قراردادها، را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …