خورشیدگرفتگی چگونه بر حیوانات تاثیر می‌گذارد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خورشیدگرفتگی یا کُسوف هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد. در نتیجه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی می‌پوشاند.
تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات

وقوع پدیده خورشید گرفتگی برخلاف آمریکا در کشور ما چندان قابل تشخیص نیست. اگر مایل به دانستن تاثیر خورشیدگرفتگی بر حیوانات هستید، می‌توانید در ادامه‌ این مطلب از مجله دلتا با ماهمراه باشید.

تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات

 اسب آبی

در یک پژوهش مشخص شد که برخلاف بی‌تفاوتی شیرها نسبت به پدیده خورشید گرفتگی، اسب‌های آبی تا حد قابل توجهی نسبت به این پدیده حساس هستند. در طول خورشید گرفتگی، بیشتر این جانوران کنار رودخانه‌ بزرگی به قدم زدن در نزدیکی آب یا شنا کردن درون آن مشغول هستند.

این رفتار اسب‌های آبی حتی پس از اتمام پدیده خورشید گرفتگی نیز به قوت خود باقی می‌ماند.

مطلب بعد از خاموشی خورشید چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟ را بخوانید.

فتارهای عجیب حیوانات هنگام وقوع خورشیدگرفتگی

 حشرات

بر اساس گزارشات، خورشید گرفتگی سال ۱۹۳۲ میلادی موجب افزایش فعالیت‌ جیرجیرک‌ها شد. به این معنی که سر و صدای این حشرات در طول وقوع خورشید گرفتگی کامل به اوج خود رسید.

مشاهدات مشابه نیز نشان از افزایش فعالیت پشه‌ها در طول وقوع پدیده خورشید گرفتگی دارد. مشاهدات بر این نکته تاکید دارد که برخلاف اسب‌های آبی، فعالیت‌ روزانه‌ این حشرات با به پایان رسیدن خورشید گرفتگی بلافاصله به حالت عادی خود بازگشته است.

پرندگان

گزارش‌ها بر ساکت بودن بسیاری از پرندگان و کاهش فعالیت آن‌ها در طول وقوع این پدیده نجومی تاکید دارد. با این حال مطالعات انجام شده بر این نکته تاکید دارد که واکنش پرندگان مختلف در طول پدیده‌ خورشید گرفتگی، بسته به نوع هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

قمری‌ها

بنابر مطالعات مذکور، قمری‌ها در حین رخ دادن این پدیده‌ نجومی کاملا ساکت و بی سر و صدا هستند.

این در حالی است که به محض پایان یافتن کسوف و پدیدار شدن مجدد خورشید در آسمان، قمری‌ها همان آواز و سر و صدایی را سر می‌دهند که صبح‌ها پس از روشن شدن آسمان از حنجره‌ آن‌ها شنیده می‌شود.

مرغ‌ها، کبوترها، پرستوها

فعالیت عادی مرغ‌ها در طول پدیده خورشید گرفتگی به حداقل میزان ممکن می‌رسد. در عین حال رفتار کبوترها در هنگام وقوع این پدیده نجومی اندکی هیجانی و تهاجمی می‌گردد. رفتار و فعالیت پرستوها در حین وقوع پدیده کسوف هیچ تغییری نسبت به حالت عادی ندارد.

خفاش‌ها

در صورت آگاهی خفاش‌ها از وقوع پدیده خورشید گرفتگی، نمی‌توان عکس‌العمل خاصی را از آن‌ها انتظار داشت. مدت زمان به وقوع پیوستن این پدیده‌ نجومی به قدری طولانی نیست که خفاش‌ها بخواهند برای بیرون آمدن از مخفیگاه خود تصمیم بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کاربردهای بارورنکردنی انرژی خورشیدی را بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…