خطرات هورمون‌درمانی که باید بدانید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استفاده نابه‌جا و کنترل نشده از داروهای هورمونی، موجب اختلال در تعادل هورمونی بدن شده و عوارض خطرناکی به دنبال دارد.
عوارض داروهای هورمونی

امروزه استفاده از داروهای حاوی هورمون با قصد جلوگیری از بارداری، مکمل‌های بدنسازی، درمان نازایی و اختلالات تخمک‌گذاری افزایش یافته است. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و افزایش کم‌تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم، باید بیشتر به عوارض داروها توجه کرد. چراکه به خاطر این تغییرات، میزان بروز عوارض به دنبال مصرف داروهای مختلف در افراد نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در شناخت عوارض داروهای هورمونی با بخش سلامت مجله دلتا همراه شوید.

عوارض داروهای هورمونی برای افزایش وزن

برخی از داروهای بسیار رایج که مخصوصا جوانان برای افزایش وزن استفاده می‌کنند (بیشتر در باشگاه‌های بدنسازی و به قصد حجیم کردن عضلات) حاوی داروهای کورتون هستند. مکانیسم اثر این داروها احتباس آب و نمک در فرد مصرف کننده است و در نتیجه شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می‌شود.

در نهایت بدن مصرف‌کننده تنها دچار یک چاقی کاذب و بی‌فایده می‌شود. مصرف این داروها در جوانان سبب بروز عوارض وخیمی مانند ناباروری، سرکوب سیستم ایمنی، کوتاهی قد، بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در زنان می‌شود.

عوارض داروهای هورمونی ضد بارداری

اصلی‌ترین علت بروز اختلالات قاعدگی و حتی گاهی ناباروری عدم تعادل هورمونی است. این مشکل با کمک قرص‌های هورمونی مرتفع خواهد شد. اما لازم است بدانید که در صورت مصرف طولانی مدت داروهای هورمونی ضدبارداری (بیش از سه سال مداوم)، باید نگران عوارض خطرناکی باشید.

این عوارض شامل ایجاد لخته خون در پاها، افزایش شدت بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، حملات قلبی و سکته مغزی و تومور کبد هستند.

داروهای هورمونی

عوارض هورمون انسولین برای بدن‌سازی

برخی ورزشکاران به منظور حجیم کردن عضلات، علاوه بر سوماتوتروپین یا هورمون رشد، هورمون انسولین را هم تزریق می‌کنند تا به این ترتیب اثر هورمون رشد را بهبود ببخشند. از آنجایی که افراد عادی به اندازه کافی هورمون انسولین در بدن خود دارند و قند آنها هم در محدوده نرمال است، ممکن است با یک بار تزریق انسولین دچار افت شدید قند خون و شوک ناشی از آن شوند.

حتی ممکن است این افراد به کما بروند و هیچ وقت هم از این کما زنده و سالم بیرون نیایند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دگزامتازون، قاتل خاموش را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…