چرا زیاد عرق می‌کنیم؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعریق شدید امری غیرطبیعی است که لزوما مربوط به گرما یا ورزش نیست. ممکن است خیلی زیاد عرق کنید به طوری که لباس‌هایتان خیس شود یا از دست‌هایتان عرق بچکد.
تعریق زیاد
انسان‌ها بطور طبیعی در طول فعالیت و کار روزانه یا ورزش عرق می‌کنند. ولی هنگامی که تعریق کردن از حد طبیعی بگذرد باید فکری به حال آن کرد. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم بدانیم تعریق بدنمان بیشتر از حد طبیعی است. در این بخش از مجله دلتا علت و درمان تعریق زیاد را خواهید شناخت.

تعریق شدید چیست؟

عارضه تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز یک معضل رایج است که می‌تواند مشکلات و ناراحتی‌های زیادی را برای فرد مبتلا بوجود آورد. این فرآیند می‌تواند باعث ایجاد لکه روی لباس‌های شما شده، بوی ناخوشایند در بدنتان ایجاد کند و بطور کلی کیفیت روابط اجتماعی شما را کاهش دهد. این معضل در حالت شدیدتر خود می‌تواند مشکلات کاملا جدی، مانند ناتوانی در نگه داشتن خودکار یا ناتوانی در نگه داشتن و کنترل فرمان اتومبیل را برای شخص مبتلا بوجود آورد.

علت تعریق زیاد

هنگامی که بدن شما احساس گرما می‌کند، زمانی است که در حال تحرک هستید، وقتی احساساتی می‌شوید یا با تحریک‌های هورمونی، غدد تعریق از طریق اعصاب بدن فعال می‌شوند. در صورتی که اعصاب فعال‌ساز غدد عرق، فعالیت بیش از حد داشته باشند باعث ایجاد تعریق بیش از حد می‌شوند. به عنوان مثال، شخص مبتلا به این عارضه تنها با فکر کردن به موقعیتی اضطراب آور، شدیدا عرق خواهد کرد.

تعریق بیش از حد

روش‌های ساده برای کنترل تعریق بیش از حد

  1. از پوشیدن لباس‌های سنگین خودداری کرده و از لباس‌هایی با پارچه سبک و خنک مانند پنبه و ابریشم استفاده کنید. هنگامی که قصد ورزش کردن و فعالیت در گرما را دارید، همراه خود پیراهن اضافه ببرید.
  2. سعی کنید استحمام روزانه با صابون ضدمیکروب را در برنامه خود داشته باشید تا باکتری‌هایی که در پوست عرق کرده شما ساکن شده و باعث ایجاد بوی بد می‌شوند را از بین ببرید.
  3. می‌توانید از آسترهای زیربغل و کفی‌های کفش مناسب برای جذب رطوبت استفاده کنید.
  4. از مصرف غذاهای تند، الکل و نوشیدنی‌های داغی مانند چای و قهوه که موجب عرق کردن بدنتان می‌شوند خودداری کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

تعریق زیاد در سطوح اولیه از نظر پزشکی چندان معضل جدی نیست. اما سایر حالت‌های تعریق شدید می‌توانند نشانه‌ای از وجود یک بیماری نهفته در بدن نظیر عفونت، مشکلات هورمونی، سرطان یا مشکلات عصبی باشد. در صورتی که به وجود این عارضه مشکوک شده‌اید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا عرق سرد می‌کنیم؟ را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۰۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  4. ندا

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    همه راجب اطلاعات پزشکی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

      ما بدان مقصد عالی

      نتوانیم رسید

      هم مگر پیش نهد لطف شما

      گامی چند

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  7. مهدی

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…