همه چیز در مورد عفونت ادراری

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بطور کلی دستگاه ادراری به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود. اغلب مواقع عفونت ادراری در بخش تحتانی ایجاد شده و در صورت عدم درمان، به بخش فوقانی پیشروی می‌کند.
عفونت ادرار

عفونت ادراری به معنی عفونت در هریک از قسمت‌های دستگاه ادراری است و می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. این بیماری در میان افراد مختلف از جمله کودکان و بزرگسالان بسیار رایج است. شناخت علت و علائم این بیماری در پیشگیری و درمان آن نقش مهمی دارد. هرآنچه لازم است در مورد عفونت ادرار بدانید را در این بخش از مجله دلتا بخوانید.

علت عفونت ادراری

ساختار دستگاه ادراری به گونه‌ای است که معمولا از ورود باکتری‌های مهاجم جلوگیری می‌کند. اما بعضی وقت‌ها باکتری‌ها از دیوار دفاعی می‌گذرند و از طریق مجرای ادراری وارد می‌شوند و پس از آن به سمت مثانه حرکت می‌کنند.

در این میان، عواملی هم وجود دارند که ورود باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کنند. سنگ کلیه، پروستات بزرگ‌شده، اختلالات و غیرعادی بودن دستگاه ادراری و همچنین ضعف در سیستم ایمنی بدن از عواملی هستند که خطر این بیماری را افزایش می‌دهند.

چرا عفونت ادرار در زنان بیشتر است؟

ساختار بدنی زنان و کوتاه بودن مجرای ادرار آن‌ها، باعث شده عفونت ادراری در زنان شایع‌تر از مردان باشد. خیلی از زنان ممکن است چندین بار به این عفونت مبتلا ‌شوند.

زنان یائسه به دلیل این که استروژن بدنشان کم‌تر است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری بوده یا شدت علائم در آنها بیشتر خواهد بود.

علائم عفونت ادراری

تکرر ادرار از نشانه‌های متداول عفونت ادراری است اما گاهی این بیماری بدون این که نشانه‌ای داشته باشد افراد را گرفتار می‌کند. از دیگر علائم عفونت ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش ادرار
  • درد لگن در خانم‌ها
  • احساس فوریت در دفع ادرار
  • کم‌حجم شدن ادرار
  • تغییر رنگ و بوی ادرار
  • تکرر ادرار

درمان عفونت ادراری

اهمیت درمان

اگر عفونت ادراری را درست و به موقع درمان کنیم برایمان خطر جدی نخواهد داشت. اما در صورتی که این بیماری درمان نشود می‌تواند به عفونتی عود کننده تبدیل شود و به تمام مجاری ادرار و کلیه‌ها آسیب بزند. درمان نشدن این بیماری در کودکان خطرناک‌تر است و شدت آسیب به کلیه‌ها بیشتر است.

درمان

پزشک با توجه به باکتری‌های موجود در ادرار (از طریق کشت ادرار) و سابقه بیماری،‌ نوع آنتی‌بیوتیک و مدت مصرف آن را مشخص می‌کند.

معمولا چند روز بعد از شروع درمان نشانه‌های بیماری از بین می‌رود. در این مواقع نباید بطور خودسرانه مصرف داروها را قطع کرد تا عفونت کاملا ریشه‌کن شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این کارها کلیه‌تان را نابود می‌کند! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۱۶ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…