نرخ دیه در سال ۱۴۰۰

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیه از مباحث مطرح در حقوق جزا است. دیه به معنای مالی است که از طرف قانون‌گذار برای جنایات تعیین شده است.
نرخ دیه

دیه یکی از قوانین اسلام است. بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و نیز تعاریف فقهی، دیه مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو، به کسی که صدمه دیده است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. همچنین بر اساس تعاریف حقوقی، دیه جریمه نقدی است که از مجرم به نفع قربانی یا قائم مقام او گرفته می‌شود. میزان دیه برای جنایتِ رخ داده، از سوی شارع (دادگاه) تعیین می‌شود. در این بخش از مجله دلتا در رابطه با نرخ دیه با ما همراه باشید.

نرخ دیه سال ۱۴۰۰

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که نرخ دیه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ از ابتدای سال ۱۴۰۰ قابل اجرا است.

دیه در ایران

مبنای قانون مجازات اسلامی در ایران، فقه اسلامی است. نکته‌ای وجود دارد که در صورت جنایت عمد هم ممکن است ولی دم به گرفتن دیه به جای اجرای قصاص راضی شوند.

در این صورت قصاص به دیه تبدیل می‌شود. در این رابطه ماده ۲۵۷ قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد: «قتل عمد موجب قصاص است لکن با رضایت ولی دم و قاتل، به مقدار دیه کامله یا کمتر یا زیادتر از آن تبدیل می‌شود».

پرداخت دیه بر عهده فرد مقصر است. اگر وی فوت نموده باشد، از باقیمانده اموال وی پرداخت می‌شود. البته امروزه در صورتی که تصادف با خودرو صورت گیرد، پرداخت دیه برعهده شرکت‌های بیمه‌گر می‌باشد.

دیه قتل عمد

 

همچنین در مواردی پرداخت دیه کشته‌شدگان را حکومت جمهوری اسلامی ایران بر عهده می‌گیرد. از جمله در زمانی‌ که شخص یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته یا زخمی‌شوند، یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی نسبت داد، دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

فرقی نمی‌کند شخص فوت شده بر اثر قتل عمد کشته شده باشد یا قتل غیر عمد.

در مواردی که پس از پرداخت دیه از جانب دولت، قاتل شناسایی شود، موظف است دیه را به بیت‌المال برگرداند. این حکم شامل عابران پیاده‌ای که از محل ممنوع عبور افراد پیاده در خیابان‌ها و اتوبان‌ها عبور می‌کنند و با خودروی دارای سرعت مجاز برخورد کرده و کشته می‌شوند و راننده حاضر یا متواری شده‌است، نمی‌باشد. دیه‌ به خانواده این گروه از فوت شدگان تعلق نمی‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مهلت پرداخت دیه، را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۱۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۱۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …