چرا رنگ ستاره‌ها متفاوت است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باور این که ستارگان رنگی هستند، برای اکثر مردم دشوار است. چون به ظاهر تمامی ستارگانی که در شب دیده می‌شوند سفید رنگ هستند. به خورشید نگاه کنید! به نظر من خورشید یک ستاره زرد رنگ می‌باشد.

امشب موقع نگاه کردن به آسمان تاریک، به ستاره‌ها دقت کنید. به‌نظر شما ستاره‌‎ها به چه رنگ‎‌هایی دیده می‌‎شوند؟ سفید و درخشان هستند؟ خب کمی دیگر دقت کنید. چندتا هم زرد دیدید؟ بعضی‌‏ها هم انگار نارنجی یا قرمزند؟ ستاره آبی کم‎رنگ هم پیدا کرده‌‎اید؟ خب خب خیلی هم عالی! اصلا نگران نباشید شما خیالاتی نشده‌‎اید اتفاقا چشم‌‎های شما دارد خیلی درست و دقیق می‎‌بیند. در ادامه این مطلب از دلتامگ درباره تفاوت رنگ ستاره ها صحبت خواهیم کرد.

تفاوت رنگ ستاره ها

رنگ ستاره‎‌ها با هم فرق دارند و این یک پدیده واقعی است که ممکن است قبلا هم به آن توجه کرده باشید.

این تفاوت رنگ ستاره‌‎ها به چه چیزی مربوط می‌‏شود؟ چه چیزی باعث می‎‌شود یک ستاره رنگی نزدیک به آبی داشته باشد و دیگری زرد یا نارنجی باشد؟ رنگ ستاره‌‎ها به دمای آن‌‎ها ربط پیدا می‎‌کند.

احتمالا در فیلم‎‌ها یا آزمایش‌‎های مدرسه دیده‌‎اید که وقتی یک تکه آهن را روی آتش می‎‌گیرند، آهن از رنگ تیره کم ‎کم به نارنجی و زرد درمی‌‎آید. اگر این داغ کردن برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، رنگش سفید می‌‎شود.

مطلب پیشنهادی:  رازهای بسیار جالب درباره کره ماه

ستارگان آسمان و رنگ های متفاوت آن ها

رابطه دمای ستاره‌ها با رنگ‌ آن‌ها

مشابه این اتفاق درون ستاره‌‎ها رخ می‌دهد. ستاره‌‎های مختلف عناصر متفاوتی در خود دارند.

بیشتر ستاره‌ها از هیدروژن، هلیوم، کربن و فلزات سنگین تشکیل شده‌‎اند. می‏‌دانیم که ستاره‌‎ها این عناصر را در واکنش‎‌ هسته‌‎ای می‌‎سوزانند و با انرژی تولید شده‌‎اش نور و گرما آزاد می‎‌کنند. بسته به این که چه عناصری در ستاره می‎‌سوزد، میزان انرژی آزادشده و حرارتی که تولید می‌‎شود، فرق دارد.

بنابراین میزان دمای ستاره بر رنگ آن هم تاثیر می‌‎گذارد. درست شبیه همان تکه آهن داغ‎ شده.

نکته جالب این جاست که برخلاف تصورتان زرد و نارنجی، رنگ‎‌های مربوط به دما‌های خیلی زیاد نیستند بلکه سفید و آبی نشان‎ دهنده دمای خیلی ‎خیلی زیاد در ستاره‌ها هستند و ستاره‌‎های زرد، نارنجی و قرمز، ستاره‎‌های به نسبت سردتر‎ند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…