تصادفات ساختگی به بهانه گرفتن خسارت

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقلبات در حوزه بخش بیمه ثالث طی چند سال اخیر به واسطه مسائل اقتصادی در کشور ما، روز به روز در حال افزایش است. به حدی که عده‌ای از این طریق امرار معاش می‌کنند.
تصادف ساختگی

رواج فرهنگ استفاده از بیمه برای وسایل نقلیه، باعث تاثیرات مثبتی در جامعه شده است. البته در برخی مواقع هم باعث سوء استفاده گردیده است. برخی افراد با تصادف‌های ساختگی، در صدد گرفتن خسارت از بیمه بر می‌آیند. متاسفانه در تحلیل این مساله از نظر حقوقی این اشتباه متداول وجود دارد که آن را کلاهبرداری دانسته‌اند. ولیکن قانون حاکم بر این مساله، قانون بیمه شخص ثالث است. این عمل جرم محسوب شده و در قانون مذکور، صراحتاً به این امر پرداخته و برای آن مجازات تعیین شده است. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به تصادف ساختگی و حواشی آن بپردازیم.

جرم تصادف ساختگی

در صورت اثبات تصادف ساختگی سانحه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، فرد مجرم شناخته شده و به مراجع قانونی معرفی می‌شود. در این میان برخی‌ها ادعا می‌کنند که ساختگی بودن تصادف‌ها مشخص نیست.

بر این اساس کارشناسان تصادفات رانندگی توضیح می‌دهند که کارشناسی این موارد، کاری علمی و حرفه‌ای است. در این مسائل، افسران کارشناس با توجه به محل تصادف، آثار و علائم موجود در صحنه تصادف، موارد را تطبیق، و نقاط برخورد دو وسیله را با یکدیگر بررسی و نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند.

چه مجازاتی برای این جرم تعریف شده است؟

طبق ماده ۶۱ قانون بیمه شخص ثالث، هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش(۶ماه تا۲سال حبس) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود.

در شروع به جرم(منظور اقدام به انجام عمل مجرمانه و ناکام ماندن درآن است) مندرج در این ماده، علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج(جزای نقدی ۸۰میلیون ریال تا۱۸۰میلیون ریال) می‌باشد.

همچنین طبق ماده۶۲ همان قانون، هرگاه شخصی برخلاف واقع، خود را بعنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند، به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این امر همکاری کرده باشد، به مجازات فوق محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطالبه خسارت تصادفات رانندگی را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …