غذاهای پرچربی که برای سلامتی مفیدند!

۱۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه برخی افراد چربی‌ها را قسمت ناسالم هر غذایی می‌دانند و برخی دیگر آن را اصلی‌ترین علت اضافه وزن بشمار می‌آورند.
چربی های مفید

همیشه و همه‌جا شنیده‌ایم که باید از غذاهای پرچرب دوری کنیم. کمتر کسی به این موضوع اشاره کرده که همه‌ چربی‌ها مضر نیستند و بعضی چربی‌ها حتی برای سلامتی مفید هم هستند. بسیاری از افراد چربی کمی مصرف می‌کنند اما در عوض قند، کربوهیدرات تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده‌ بیشتری مصرف می‌کنند. به همین علت است که درصد زیادی از جمعیت گرفتار چاقی و بیماری‌های مختلف شده‌اند. در این مطلب از مجله دلتا شما را با غذاهایی که چربی های مفید دارند آشنا می‌کنیم.

پنیر

پنیر منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین B12، فسفر، کلسیم و سلنیوم و پروتئین محسوب می‌شود. پنیر مانند دیگر محصولات لبنی پرچرب، حاوی اسیدهای چرب قوی است که باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می‌شوند.

آووکادو

آووکادو میوه‌ای است که بر خلاف سایر میوه‌ها، چربی‌های مفید زیاد و کربوهیدرات کمی دارد. مطالعات نشان می‌دهند ‌که آووکادو می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را کاهش و میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی فیبر، آهن، منیزیم، مس و منگنز است. این ماده‌ غذایی محبوب مقدار زیادی آنتی‌‌اکسیدان دارد. بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند در کاهش فشار خون مفید باشند‌. حتما حواستان باشد شکلاتی که می‌خرید دست‌کم ۷۰ درصد باشد.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های پرچرب نظیر سالمون، ماکارل و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و مقدار زیادی پروتئین هستند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که ماهی می‌خورند، کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، افسردگی و زوال عقل را تجربه می‌کنند.

چربی های سالم

مغزها

مغزها (آجیل) هم مقدار زیادی چربی‌‌های مفید و فیبر دارند و منبع خوبی از پروتئین گیاهی به شمار می‌روند. مغزها مقدار زیادی ویتامین E دارند و سرشار از منیزیم هستند. افرادی که در تغذیه از مغزها استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی از جمله چاقی مفرط، بیماری قلبی و دیابت نوع دو قرار دارند.

دانه‌ چیا

دانه‌ چیا سرشار از فیبر، منیزیم، منگنز، فسفر، ویتامین‌های گروه B و امگا۳ است. فیبر و پروتئین موجود در دانه‌ چیا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که دانه‌ چیا می‌تواند بعضی عوامل خطر بیماری قلبی از جمله تری‌گلیسیرید را کاهش ‌دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از منابع چربی‌‌های مفید است. روغن زیتون تصفیه نشده حاوی ویتامین‌های E و K بوده و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند با التهاب مبارزه کرده و از اکسید شدن کلسترول بد در خون جلوگیری کنند.

نارگیل و روغن نارگیل

نارگیل و روغن نارگیل جزو غنی‌ترین منابع چربی اشباع شده روی زمین هستند. در حقیقت ۹۰ درصد اسیدهای چرب موجود در آن‌ها اشباع شده است. مطالعات نشان می‌دهند که چربی‌های با زنجیره‌ متوسط که در نارگیل وجود دارند در جلوگیری از پراشتهایی و افزایش سوخت‌وساز بدن مفید هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دانه‌های شگفت‌انگیز برای سلامتی را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۶ ب٫ظ

    🙏🏻🌸

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    بسیار عالی بود ممنون از شما…

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

      با سپاس از همراهی مهربانانه شما.

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…