آیا سرگیجه علامت کرونا است؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرگیجه علامتی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. بخصوص در این دوران شیوع سخت‌ترین بیماری قرن که مدام برگ جدیدی از علائم مختلف را رو می‌کند.
کرونا و سرگیجه

هنوز دانشمندان در مورد جزئیات عملکرد و ساختار ویروسی که اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی شد، اطلاعات کاملی ندارند. اطلاعات به دست آمده در مورد ویروس کووید-۱۹ همواره در حال تغییر است‌. تا کنون بیش‌تر از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به این بیماری شناخته شده و دانشمندان معتقدند که این ویروس توانایی ایجاد مشکلات عصبی را هم دارد‌. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی رابطه میان ابتلا به کرونا و سرگیجه می‌پردازیم.

عامل کلی بروز سرگیجه چیست؟

سرگیجه عارضه‌ای بسیار جدی است. از واژه‌ سرگیجه می‌توان برای توصیف طیف وسیعی از علائم استفاده کرد. گاهی سرگیجه به شکل دوران سر و حس چرخیدن جهان اطراف فرد و گاهی به شکل سبکی سر است.

سرگیجه گاهی به شکل احساس عدم پایداری و اختلالات تعادلی توصیف می‌شود‌.

آیا سرگیجه علامت کرونا است؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نزدیک نیمی از افراد بستری شده در بیمارستان به علت ابتلا به کووید ۱۹، علائم درگیر شدن سیستم عصبی از جمله سرگیجه را تجربه می‌کنند.

با این حال نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که افراد در هر حالتی مستعد بروز سرگیجه هستند. گاهی عوارض جانبی برخی از داروها و گرمازدگی دخیل هستند و گاهی هم مشکلاتی به مراتب جدی‌تر مانند آریتمی قلبی و یا سکته عامل بروز سرگیجه هستند.

بنابراین با بروز علامتی چون سرگیجه بهتر است ابتدا بدنبال علت بود و بلافاصله نیاز به تست کرونا نیست. اما چنانچه سایر علائم کرونا نظیر اختلال در بویایی، تب و تنگی نفس بروز کردند باید گوش به زنگ بود.

علائم کرونا

کرونا چگونه به مغز حمله می‌کند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عامل بیماری کرونا می‌تواند روی سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد. با در نظر گرفتن تاثیر کرونا بر حس بویایی، احتمال نقش داشتن این ویروس در نقص دیگر حواس همچون شنوایی و تعادل وجود دارد. با این همه، اطلاعات موجود در این رابطه بسیار جدید بوده و باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود.

هنگام سرگیجه چه باید کرد؟

در زمان بروز سرگیجه معمولا عدم تعادل اولین عارضه است. دراز بکشید و چشمان خود را تا زمانی که احساس دوران سر برطرف شود، بسته نگه دارید.

بعد از آن برای جلوگیری از اختلال عملکرد گوش میانی به آرامی بلند شده و یا حرکت کنید. اگر بلافاصله بعد از وقوع سرگیجه بلند شوید، سیستم گوش میانی دوباره فعال شده و سرگیجه دوباره رخ می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راهکار بازگشت حس بویایی به دنیای کرونایی‌ها را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۱۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۱۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…