گندم سیاه و خواص عالی آن را بشناسید

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مصرف مواد گروه‌های غلات و شبه‌غلات‌، تاثیر قابل توجهی در سلامت بدن و جلوگیری از بیماری‌ها دارد.
خواص گندم سیاه

گندم سیاه متعلق به گروهی از خوراکی‌هاست که به نام شبه‌غلات معروف‌اند. شبه‌غلات‌ها دانه‌هایی هستند که درست مانند دانه‌های غلات مصرف می‌شوند اما مانند غلات، گیاه علفی نیستند. از شبه‌غلات‌های معروف دیگر می‌توان به کینوا و برخی از انواع گیاه تاج‌خروس اشاره کرد. در شناخت خواص گندم سیاه با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.

گندم سیاه چیست؟

گندم سیاه برخلاف نامش ربطی به گندم ندارد. بنابراین حاوی گلوتن نیست. گندم سیاه فراوری‌ شده و به شکل دانه، آرد و نودل در دسترس مردم قرار می‌گیرد. این گیاه به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی و مفید است، غذایی سالم به حساب می‌آید. رنگ گندم سیاه در واقع قهوه‌ای است و شکل نامنظمی دارد و در دو نوع گندم سیاه معمولی و تارتاری یافت می‌شود.

مواد مغذی گندم سیاه

کربوهیدرات‌ها

گندم سیاه عمدتا حاوی کربوهیدرات به شکل نشاسته است.اما این نشاسته در بدن منجر به افزایش قند خون نمی‌شود.

فیبر

گندم سیاه حاوی مقدار مناسبی فیبر بوده و این فیبر سلامت روده بزرگ را حفظ می‌کند. فیبر گندم سیاه، در سبوس آن که پوشش دانه گندم سیاه است انباشته می‌شود.

فواید گندم سیاه

پروتئین

گندم سیاه حاوی مقدار کمی پروتئین است اما به دلیل ویژه بودن این پروتئین، ارزش تغذیه‌ای آن بسیار بالا است. مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین گندم سیاه می‌تواند باعث کاهش کلسترول، سنگ صفرا و سرطان روده بزرگ شود.

مواد معدنی

بیشترین مواد معدنی که در گندم سیاه دیده می‌شوند منگنز، مس، منیزیم، آهن و فسفر هستند. مواد معدنی در دانه‌های پخته‌شده گندم سیاه در مقایسه با دیگر غلات، بهتر جذب بدن می‌شوند. زیرا گندم سیاه اسید فیتیک(بازدارنده‌ جذب مواد معدنی)ندارد.

آنتی اکسیدان

میزان بالای آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر غلات، یکی دیگر از خواص گندم سیاه است. همچنین گندم سیاه تارتاری بیشتر از نوع معمولی آن آنتی‌اکسیدان دارد.

فواید گندم سیاه در سلامت بدن

سلامت قلب

نوعی پروتئین در گندم سیاه وجود دارد که هنگام هضم غذا، به کلسترول متصل شده و از ورود آن به جریان خون پیشگیری می‌کند. گندم سیاه غنی‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان روتین است که با پیشگیری از ایجاد لخته خون و افزایش فشار خون، از خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌کاهد.

فواید گندم سیاه

بهبود کنترل قند خون

از آنجا که این غله منبع خوبی از فیبر است، می‌تواند شاخص قندخون بدن را در حد کم تا متوسط نگه دارد. در ضمن برخی از ترکیبات موجود در گندم سیاه، جلوی هضم شکر را می‌گیرد یا آن را به تاخیر می‌اندازد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با خواص مرزنجوش آشنا شوید را هم بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. صبا

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۲۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه عزیز.

      پاسخ

  2. پونه

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ب٫ظ

    بهثرینآموزگار

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۴۳ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه همیشگی مجله دلتا.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…