آیا اسکرین شات، مدرک محسوب می‌شود؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استناد به اسکرین شات، امروزه بسیار مورد بحث است. با توجه به رشد روزافزون جایگاه تکنولوژی، استناد کردن به مراودات و مکالمات در قالب فضای مجازی، در زمینه‌های حقوقی هم مورد توجه است.
اسکرین شات به عنوان مدرک

اسکرین شات حالات مختلفی دارد. بعضی مواقع افراد از آن به عنوان مطلبی مفید استفاده می‌کنند. استفاده برخی از افراد هم از اسکرین شات به عنوان مدرک جهت دفاع از خود است. به عنوان مثال شخصی از طریق تلگرام یا پیامک یا ایمیل اقدام به تهدید کردن یا مزاحمت می‌کند. در اینجا فرد می‌تواند از همان متن، اسکرین شات بگیرد و به قاضی نشان دهد. در این قسمت از مجله دلتا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اسکرین شات مدرک محسوب می‌شود یا خیر؟

گرفتن اسکرین شات تنها اماره قضایی است. یعنی تنها نشانه‌ای‌ است که به علم و آگاهی قاضی در تحقیقات در مورد موضوع پرونده کمک می‌کند. قاضی با بررسی اسکرین‌شات‌ها به حقیقت پرونده پی می‌برد.

عموم مردم فکر می‌کنند مطالب در تلگرام، ایمیل یا دیگر شبکه های اجتماعی به عنوان دلیل در دادگاه یا دادسرا قبول نمی‌شوند. قانون کاملا این ادله را قبول کرده است. درصورتی که شخصی در تلگرام یا ایمیل یا دیگر شبکه‌های اجتماعی یا حتی با پیامک برای شما مزاحمت ایجاد کند، تمام این محتوا‌ها از شما به عنوان دلیل قابل قبول است و قاعدتا این امر بر علیه شخص مرتکب است.

اسکرین شات به عنوان مدرک

البته نه دلیل مستقل، بلکه به عنوان یک نشانه‌ای است که به علم قاضی کمک می‌کند. زیرا اسکرین شات را می‌شود فتوشاپ و تحریف کرد. منظور از تحریف یعنی اینکه قسمتی از حرف‌هایی که می‌تواند به ضرر شخصی باشد و احتمالا باعث مجرم شناخته شدن و محکوم شدنش می‌شود را اسکرین گرفت و قسمتی دیگر را حذف کرد.

حال ممکن است اگر اسکرین کامل گرفته شده باشد، شخص محکوم نشود یا حداقل به مجازات کمتر و آسان‌تری توسط دادگاه محکوم شود.

در اینجا کارشناسان حوزه فناوری مخصوص این‌کار، در دادگاه‌ها یا دادسراها با بررسی‌های مخصوص خود، به صحت و درستی فتوشاپ یا تحریف شدن اسکرین شات می‌پردازند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، انتشار اسکرین شات چه عواقبی دارد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …