عواقب خطرناک کاهش وزن سریع

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید پیروی از رژیم‏‌های شدید و سخت در کوتاه‌مدت عدد ترازو را سریع‌تر پایین آورد. اما باید به مسائل دیگری هم توجه شود.
عوارض کاهش وزن سریع

هنگامی که تصمیم به لاغر شدن می‌گیریم، اولین هدف کاهش وزن در سریع‌ترین زمان ممکن است. ولی اکثر ما به عواقب آن برای سلامتی‌مان فکر نمی‌کنیم. کاهش وزن اصولی معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می‌افتد. در حالی که ما معمولا برای نتیجه‌گیری سریع از اصول بسیاری غافل می‌شویم. در این مطلب از مجله دلتا با عوارض کاهش وزن سریع آشنا خواهید شد.

محرومیت از مواد مغذی

بسیاری از رژیم‌های سریع، یک گروه غذایی را به کلی حذف می‌کنند. یعنی بدن بسیاری از مواد مغذی کلیدی، ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی ضروری هستند را دریافت نمی‌کند. برای مثال حذف لبنیات در رژیم غذایی سبب کمبود کلسیم و حذف کربوهیدرات‌ها منجر به کمبود فیبر و بیماری‌های گوارشی خواهد شد. این کمبودها به‌سرعت موجب پیری پوست و ریزش شدید مو می‌شوند.

کاهش سرعت سوخت‌ و‌ ساز

کاهش وزن سریع معمولا به دلیل کمبود شدید کالری اتفاق می‌افتد. برای مثال افراد از مصرف ۳۰۰۰ کالری در روز به مصرف ۱۲۰۰ کالری می‌رسند. بدن علت این تغییر را کمبود منابع غذایی شناسایی می‌کند و به حالت قحطی می‌رود. در نتیجه سرعت سوخت و ساز پایین می‌آید تا بدن انرژی ذخیره کند و تمایل آن به ذخیره چربی نیز بیشتر می‌شود.

تحلیل عضلات به‌جای سوختن چربی

وقتی فردی وزن کم می‌کند، می‌خواهد از دست قسمت های دارای بافت چربی خلاص شود. اما اگر کاهش وزن خیلی سریع اتفاق بیفتد، بافت عضلانی نیز دچار آسیب می‌شود. رژیم‌های غذایی با کالری خیلی کم، بدن را مجبور می‌کنند تا برای تامین انرژی، سلول‌های بافت عضلانی را نیز بشکند.

کاهش وزن سریع

 

تغییر در گوارش

دنبال کردن برنامه غذایی بسیار کم‌کالری به شدت جریان گوارش را تغییر می‌دهد. با کاهش وزن شدید فرد ممکن است یبوست یا اسهال را تجربه کند. برای مثال تاکید بر مصرف گوشت به شکل چشمگیری مصرف فیبر را کاهش داده و منجر به یبوست خواهد شد.
در مقابل تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات سرعت فرآیند گوارشی را افزایش می‌دهد و اسهال ایجاد می‌کند.

خطر سنگ کیسه صفرا

۱۵ تا ۲۵ درصد افرادی که کاهش وزن شدید را تجربه کرده اند دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند. کیسه صفرا حاوی ماده صفرایی است که کبد می‌سازد. کاهش وزن سریع خطر شکل گیری سنگ های کوچک در کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. این سنگ‌ها منجر به گرفتگی می‌شوند و فرد برای درمان مجبور به انجام جراحی می‌شود.

بازگشت وزن

مشهودترین عارضه کاهش سریع وزن این است که افراد در این نوع رژیم‌ها قادر به ثابت نگه داشتن وزن کم‌شده نیستند. حدود دو سوم این افراد بعد از کاهش وزن دوباره به وزن قبلی و حتی بیشتر از آن باز می‌گردند. کاهش وزن بی‌خطر توسط سازمان جهانی غذا، نیم تا یک کیلو در هفته اعلام شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هرچه می‌خواهید بخورید اما چاق نشوید! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…