دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

دگزامتازون، قاتل خاموش

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر دارویی مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. از یک‌سو برای درمان بیماری‌ها، وجود داروهای شیمیایی ضروری است، از سوی دیگر آسانی دسترسی به این داروها منجر به مصرف بی‌رویه آنها و عوارض خطرناک می‌شود.
عوارض دگزامتازون

دگزامتازون دارویی از دسته کورتون‌ها است. مصرف زیاد داروهای کورتون نظیر دگزامتازون، سرکوب سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. این داروها جهت تسکین موقت علائم بیماری‌هایی چون کرونای حاد، ام اس و بیماری‌های خودایمنی توسط پزشک تجویز می‌شود. در حالی که بسیاری از ما هنگام بروز یک آلرژی ساده یا سرماخوردگی بلافاصه به سراغ دگزامتازون می‌رویم. بهتر است در این مطلب از مجله دلتا درباره عوارض مصرف دگزامتازون بیشتر بخوانید.

چرا دگزامتازون محبوب است؟

شاید دلیل پرطرفدار بودن این دارو این باشد که دگزامتازون مانند سایر کورتون‌ها، به سرعت هرنوع علائم بیماری را تسکین می‌دهد و التهاب بدن که در واقع پاسخ ایمنی بدن است را کاملا سرکوب می‌کند. بنابراین فرد در کمترین زمان احساس سرحالی و رفع بیماری می‌کند. در حالی که این حالت موقت بوده و علائم در صورت عدم درمان، بازگشت خواهند داشت.

عوارض مصرف دگزامتازون

بسیاری از بیماران به دلیل ناآگاهی از عوارض این داروی خطرناک به پزشک برای تجویز آن فشار می‌آورند. در ارتباط با عوارض این دارو  می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

مشکلات گوارشی

دگزامتازون روی سیستم گوارشی تاثیر می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی از قبیل نفخ، زخم‌های مری و معده می‌شود.

اختلالات هورمونی

این دارو و هم‌خانواده‌های آن باعث چاقی، اختلالات قاعدگی و پرمویی در خانم‌ها می‌شود. بهتر است در صورت مشاهده مشکلاتی مثل تورم در صورت و قوزک‌پا و همچنین مدفوع سیاه که بیش از چند روز طول کشیده، پزشکتان را در جریان قرار دهید.

آمپول دگزامتازون

پوکی استخوان

باید دگزامتازون را قاتل استخوان‌ها دانست. چراکه بزرگ‌ترین عارضه آن پیشگیری از رسوب کلسیم در استخوان و ایجاد پوکی‌استخوان است.

چاقی کاذب

دگزامتازون اشتها را زیاد می‌کند. یکی از عوارض استفاده زیاد از کورتون‌ها ایجاد تورم تدریجی در بدن و افزایش میزان چربی است که باعث پف‌کردن فرد می‌شود. در نتیجه بیمار احساس می‌کند که چاق و قوی‌بنیه شده است. اما حقیقت این است که کورتون‌ها با استفاده مکرر حتی باعث تحلیل رفتن عضلات هم می‌شوند.

تضعیف سیستم ایمنی

دگزامتازون با تضعیف سیستم ایمنی بدن زمینه را برای تشدید بیماری‌های عفونی فراهم کرده و طول مدت بیماری را افزایش می‌دهد. این ضعف می‌تواند حتی منجر به غلبه بیماری بر فرد و مرگ او شود.

افزایش قند خون

مصرف دگزامتازون به دلیل افزایش حجم مایع موجود در گردش خون، باعث افزایش فشار خون و افزایش فشار روی قلب شده و در نهایت موجب افزایش قند خون در افراد می‌شود. بنابراین مصرف این دارو برای افراد مبتلا به دیابت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب داروهای اعتیاد آور را بشناسید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds