آیا زنان باید در تامین مخارج زندگی سهیم باشند؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دنیای امروزی به دلیل علاقه یا ضرورت تامین خانواده، زن و شوهر‌ هردو کار می‌کنند، اما نکته اصلی چگونگی تخصیص هزینه‌ها و استفاده عادلانه از درآمدی است که هر دو نفر بدست می‌آورند.
درآمد زن و شوهر در زندگی مشترک

مطابق با شرع و قانون، تامین هزینه‌های زندگی و پرداخت نفقه زوجه بر عهده زوج است؛ حتی اگر زن تمکن مالی داشته یا کار کند و درآمد هم داشته باشد. البته زن می‌تواند به میل و  اراده خود، بخشی از درآمدش را در زندگی مشترک هزینه کند اما خرج کردن درآمد زن در زندگی مشترک، اختیاری است و الزامی برای زن محسوب نمی‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع خرج کردن درآمد زن و شوهر در زندگی مشترک می‌پردازیم.

در قانون مدنی برای این موضوع پاسخ مناسب وجود دارد

با اشاره به شرایط کنونی جامعه، در بسیاری از زندگی‌های مشترک فعلی، به دلایل مختلف از جمله دلیل اقتصادی، هم زن و هم مرد مجبور هستند تا با فعالیت بیرون از خانه، معاش خود را در حد نیازهایی که دارند، تامین کنند.

در چنین شرایطی بدون شک، حرف و حدیث و اختلاف پیرامون درآمد زن و شوهر در زندگی مشترک و اینکه زن چقدر در خانه هزینه کرده است یا مرد، افزایش می‌یابد.

باور نادرستی در بین مردان وجود دارد که تصور می‌کنند نسبت به زن خود و اموال او مالکیت دارند و می‌توانند در اداره امور اموال همسرشان نیز دخالت داشته باشند.

طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی، زن حق دارد در دارایی خود بطور مستقل، هرگونه تصرفی داشته باشد. به طور مثال زن می‌تواند سهم‌الارث پدری‌اش را به سایر ورثه یا دیگران ببخشد و شوهر حق مداخله در این امور را ندارد.

این ماده از قانون، زن را مالک دارایی خودش می‌داند و این دارایی می‌تواند شامل ارث و درآمد حاصل از کار در بیرون از منزل باشد.

در نهایت اگر رسانه‌ها بتوانند به عنوان موثرترین عامل تاثیرگذار در تمام اقشار جامعه، این مساله را فرهنگ‌سازی کنند، شاید باور نادرست بسیاری از افراد که قانون به نفع مردان تمام حقوق را در نظر گرفته است از بین برود.

البته تعامل مثبت زن و شوهر و یاری آن‌ها برای اداره امورات زندگی مشترک و فرزندان؛ در درجه اول اولویت از لحاظ اخلاقی قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، نفقه زنان شاغل را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۹ ب٫ظ

      از همراهی مهربانانه شما سپاس گزارم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …